Ramirezi og...???

hei!
jeg har tekt til å gå til anskaffelse av et 110l akvarium.
har veldig lyst på sommerfuglciklider,men vet ikke helt hvilke andere fisk som passer i akvariet...
har tenkt litt frem og tilbake, hva synes dere om
1 par sommerfuglciklider,
10? guppys
5-6 corydora panda eller en annen corydora art
red crystal reker
evtl neons

passer disse sammen, eller blir det slåsskamp? går det greit med tanke på vannverdiene (har lest at guppys trenger noe hardere vann)? vil dette se ok ut, eller er det et katastrofalt akvariellt-sammensurium?
hvor mange fisk kan jeg ha i et 110l akvarium?

har hatt akvarium før,men er ikke akkurat noen ekspert... det viktigst for meg er ciklidene, de hadde jeg også tidligere.

på forhånd takk!

linn
Plussmedlem
Jeg ville ha kuttet ut guppy til fordel for en tetrastim. Neontetra som du nevner, eller kardinaltetra.

Rekene blir sikkert god mat for en liten ciklide.
Ville også droppet guppy, og reker kan du glemme - de blir fort snacks. Stemmer også for en liten tetrastim.
ok. takk for svar
hvor mange fisk kan jeg ha i et 110l akvarium til sammen?
hvilke andere fiskearter kunne passet til tetra, corydoras og ciklidene? blir det ikke litt "stusselig" med bare disse 3 artene? finnes det noe alternativ til rekene?

hilsen linn
Hvor mange fisker du kan ha er vanskelig å si - heller alt for å få enn litt for mange sier nå jeg.

Du kunne prøve et par til med dvergciklider som f.eks
Nannacara anomala, men det er mulig karet ditt blir litt lite da, kanskje hvis du innreder med nok skjulesteder, dvergacara kan være en liten hissigpropp - men en vakker og morsom fisk som fortjener mye mer oppmerksomhet enn den får.

jeg har omtrent samme størrelse i stua. Det jeg trives best med er helt klart en kombinasjon av 7-8pansermaller,masse reker og ei gruppe L144.

Topper en det med noen viftereker, blir det råflott.
Skal man ha reker sammen med Sommerfuglciklider så må man iallefall ha masse skjulesteder som f.eks bra med javamose - uten blir de borte.

Prøvde grønn devergacara sammen med mine reker og det gikk ikke selv om jeg har masse javamose i rekekaret- men nå er dvergacara en jeger av dimensjoner da
i og med at jeg så gjerne vil ha ciklidene, så får jeg vel droppe rekene da men ville det gått bra men 6 corydoras, ett par ciklider, en tetrastim (hvor mange?) og noen ancistrus (f.eks L144, hvor mange? 2, en han og en hun?) eller blir det for "folksomt" på bunnen da?

linn
hei igjen!
har nå tenkt litt og (nesten) bestemmt meg...
hva tror dere om følgende:
10-15 kardinaltetra,
2stk L144
6-8 corydoras panda eller julii
og 2 stk ramirezi.
eventuellt noen sandsnegler...

finnes det noen andre små, fargerike ciklider som kunne være et alternativ til ramireziene? det er flere som har fortalt meg at de ikke er så lette å få til...
hva med palettciklide (de er etter det jeg har hørt ganske sjefete, blir det da for tett på bunnen i en 112l)?

på forhånd takk for svar
linn
Paletter er morsomme og pene fisker, og hardføre - men ganske agressive når de yngler (som de fleste ciklider), litt krig vil det nok bli, men det går nok bra - kan ikke garantere noe da men...

Klart du kan ha reker!

Men det er vel ikke dvergreker som er tingen i karet ditt. Men det finnes en del reker som ikker er dverger. Sånn som denne krabaten, i tillegg er den å finne i sør-amerika. Samme som de fiskene du har sett deg ut.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap