Metallpansermallene la egg, men de klekket ikke

Hei hei. Vi har et lekspar metallpansermaller. For litt siden la de egg på glasset, og vi gjorde som forrige eier sa, skrapte dem pent av og la i fødekasse-greia. Ingenting skjedde, annet enn at de etterhvert ble brune, slimete og ekle, tror de gikk i oppløsning, rett og slett. Var det kanskje bare fordi de ikke var befruktet, og ble for gamle? Tidligere eier av disse har heller ikke fått klekket noen.
Tips og råd?
Hvilke fisker har dere ilag med pansermallene? Hvis dere har rolige fisk som ikke spiser yngel, hadde jeg bare levnet de i karet.
Vi har neontetraer, endlers guppy og platy. Og noen sånne sugefisker, algespisere. Syntes alle var borte å pirka så mye i dem, så vi trodde det var best å få dem i sikkerhet.
Høres egentlig ut som om de ikke var befruktet, selv om det da er rart at de ble brune. Egg av corydoras som ikke er befruktet, blir hvite etter omtrent et døgn. Befruktede egg blir gradvis mørkere for hver dag som går, og er helt mørkebrune rett før klekking.

Mulig de mugnet? Eggene trenger god sirkulasjon, så ikke eggene mugner. Derfor må du ha en luftestein i gang i klekkeboksen.

Det forresten ikke sikkert at en fødekasse (slik som er ment for levendefødere som guppy) er det beste. En guppyyngel er stor, nesten 1 cm, når den fødes, og rillene i kassen er tilpasset dette. En corydorasyngel er 3-4 mm lang og tynn som en sytråd når den klekkes. Har lest om yngel som har kommet seg ut gjennom rillene i fødekassen og forsvunnet i gapet på sultne fisk.

Personlig bruker jeg 2-liters isbokser, med luftestein i. Lar boksen flyte i karet med de voksne, så holder temperaturen seg jevn og god.
Du skriver at du "skrapte dem av", men det er kanskje ikke helt måten jeg ville valgt. Egghinnen er svært skjør, og blir den ødelagt eller skadet på noe vis, vil ikke egget klekke. Det beste er å "rulle" eggene forsiktig av glasset med tuppen av pekefingeren, og så rulle det av igjen på innsiden av klekketanken. Det er veldig viktig at egghinnen er helt intakt og ikke blir trykket full av smuss og bøss. Partikler som ødelegger egghinnen forurenser det, og da klekker det ikke.
De vil nok spise eggene ja.
Grunnen til at jeg tror eggene ikke klekket, er nok forde de fikk for lite reint oksygenrikt vann.
Før da jeg hadde fisk som spiste eggene, brukte jeg sånne poser du har fiskene i fra butikken. Disse fikk jeg til å henge over eggene på glasset, sånn at d ble vanskeligere for fiskene å spise dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap