Malawi i juwel rio 240

Går med planer om og gjøre om min 240 liter til malawi kar.
Det jeg ikke er helt sikker på er hvilken arter som går greit sammen i forhold til størrelsen på karret. En annen ting er hvor mange fisk som jeg bør ha i karret. Har hørt at malawi trives best, eller karret kanskje fungerer best hvis de er ganke mange. Så håper noen der ute med malawi kar har noen tips til meg om hvordan jeg bør gå frem? Har også hørt at det kan være lurt og få all fisken på plass samtidig? Karret er godt innkjørt så skal ikke være noe problem.

Håper på mange svar, og anbefallinger om arter som går sammen. Vil jo gjerne ha de som er ganske fargerike osv.

Hei Knuters

Ser at du ikke har fått svar her, så jeg gjør det enkelt og legger inn noen linker bare, i første omgang.
Her er noen tråder hvor lignende tema er tatt opp, og hvor det er mange, gode tips om malawi å få med seg:

Malawi ciklider - den store infotråden

Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd)

Og her er det enda flere linker:
Lyst til å lære mer om malawiciklider? (lenkesamling)

Men kort fortalt: Ikke lurt å ha for mange arter (hanner) i en 240-liter. Flere anbefaler to (maks tre) arter for å hindre for mye uro (men noen foretrekker å ha det "kaotisk" i karet for å hindre uro).
For å få flere farger kan du velge arter hvor han og hun er ulik, f.eks Pseudotropheus saulosi.

Bare som en begynnelse
Har selv en 240 liter juwel rio med mbuna malawi. Har 4 forskjellige sorter:
- Golden
- Socolofi
- Rød Zebra
- Demasoni

Har for tiden kun to voksne hanner (Socolofi og Rød Zebra), og karet fungerer greit. Har måttet skifte ut noen individer underveis, da noen har vært mer aggressiv enn andre.

Demasoni gruppen (kun ungfisk) er akkurat satt inn i karet. Det var litt jaging de første dagene, men det har roet seg.

Har totalt 22 malawi i karet. Du kan se mer om karet i profilen min.
Lenge siden jeg har hvert her, men har funnet ut noe.
Har funnet følgende arter, etter og ha lest litt i back to nature guide om malawi.

Så artene jeg kan tenke meg er følgende

Metraclima Zebra
Pseudotropheus Flavus
Labidochromis sp hongi
Sciaenochromis fryeri ( blå ahli)

Noen som vet om dette ville fungert sammen? Og gjerne noen tips til hvor mange individer av hver art osv?

Er fargekobinasjonen av disse jeg liker, så kom gjerne med forslag på andre arter som passer sammen bedre, bare farge og mønster ikke blir helt ulikt.

Fiskene du nevner går greit sammen sosialt sett tøffe fisker,men blå ahli trenger nok for med mer proteiner enn de andre.Har selv fisk med forskjellig mat meny,ordner det med forskjellig for.Reke mix 70-40 grønt og reke som basis for.Gir ahli rekebiter.ellers bytter jeg med granulat og sticks for chiklider.Magne.
Hvor mange av hver art?
Hei Magne

takker for svar, håper og få skaffet disse artene snart nå. Men har hørt litt diverse meninger rundt at man burde sette inn alle fiskene samtidig osv? Er dette noe jeg trenger og tenke på? Tenker at det er ikke sikkert jeg finner alle på samme sted osv.

Hvor mange kan jeg ha av de forskjellige artene. Kommer til og være 2 ancistrus og en øreål i karret sammen med disse.

Tar gjerne imot et tips på antall av artene og fordelingen på hanner og huer.

Har lest at labidocromis kan det være flere hanner innen samme gruppe, mens for andre kan dette være vanskelig osv. Derfor jeg vil ha noen tips.

Dette med foringen som skal deles opp litt, så er ikke det noe problem. Men er ikke slik at fiskene blir "skadet" av og spise hverandres mat?
Fint at det kommer flere til "malawi-klubben"

Selv har jeg også malawi i ett Rio 240. dette går kjempefint. Hadde tidligere fire arter: Golden, Rød Zebra, Socolofi og Acei.

Men etterhvert som disse blir eldre (Nå litt over ett år) har jeg funnet ut at dette ikke er en optimal oppdeling. Det var da ca 4-5 av hver, tilsammen ca 20 fisk.

Nå har jeg funnet ut at det kunne vært bedre å ha flere fisk og færre arter. Så nå skal jeg selge ut en del slik at jeg sitter igjen med to arter. Tenker da på Acei og hongi (muligens Saulosi, så mange spennende varianter der).

Da tenker jeg å ha ca 6-8 fisk pr art, med en hann pr gruppe. Mulig jeg har to hanner i Acei gruppen, de er så utrolig fredlige, og er mine favoritter pr. idag.

Ønsker deg lykke til! Og hvis du trenger godt for til dem så selger Frank Angell Aquatic Nature Cichlid Excel, ett godt for til en billigere penge.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap