Filteret bråker (igjen)

Kun tre ganger siden jeg fikk meg akvariet har jeg fått filteret til å gå nærmest lydløst, med bare en myk summing som knapt hørtes. De dagene sov jeg godt. Men nå får jeg ikke dette til lenger. Jeg har prøvd alt; fjerning av dekselet mellom impelleren og filtersvampen, holdt filteret opp-ned og ristet det i akvarievannet flere ganger mens det var både av og på, rengjøring av impellerhullet, nedfiling (bitte litt) av impellerbladene for å gjøre sidene litt rundere og ikke kommer borti kantene like lett.

Til tider begynner det å lagen en intens durelyd som går igjennom bordet og lager gjenlyd i hele rommet. Dette kan løses med å la filteret henge løst midt i akvariet, men det løser ikke at det høres ut som om jeg har en sint klapperslange i rommet på nattetider. Eneste grunnen til at det ikke plager meg stort om dagen er atvifta i datamaskinen min til en viss grad overdøver den.

Jeg trenger hjelp. Er mildt sagt noe inni h***etes lei dette!
Eneste forklaringen jeg kan tenke meg etter alt jeg har prøvd er at det er noe galt med maskineriet, siden jeg har prøvd så hardt å få det til å gå stille. Har virkelig ikke lyst til å måtte kjøpe nytt filter etter bare tre uker, men jeg vil gjerne kunne sove uforstyrret igjen.
Hva slags modell og produsent er dette filteret?
Plussmedlem
Illmad
Eneste grunnen til at det ikke plager meg stort om dagen er atvifta i datamaskinen min til en viss grad overdøver den.


Du kan jo ha datamaskinen på om natta også...

Nei, fra spøk til revolver...
Er det fortsatt snakk om "BOYU submersible filter"?
Loomis
[QUOTE=Illmad]Eneste grunnen til at det ikke plager meg stort om dagen er atvifta i datamaskinen min til en viss grad overdøver den.


Du kan jo ha datamaskinen på om natta også...

Nei, fra spøk til revolver...
Er det fortsatt snakk om "BOYU submersible filter"?

W00T? How you know?

Mulig jeg startet en tråd tidligere om dette når jeg tenker meg om.
Er dette et veldig dårlig merke, siden du nevner det?
Plussmedlem
Du har nevnt det i en tidligere tråd.

Veit ikke hvor stillegående den filtertypen din skal være, men det er flere som klager på bråk fra BOYU-luftfilter.
Hm, da får jeg vel kjøpe inn et nytt et. Går det fint å bruke samme filtersvamp i en annen type filter?
Illmad
Hm, da får jeg vel kjøpe inn et nytt et. Går det fint å bruke samme filtersvamp i en annen type filter?


Det er ikke sikkert. Det er ofte totalt forskjellig utforming på svampene i de ulike filtermodellene og merkene. Men bruk saks eller tapetkniv, og form den slik at du får plass til alt sammen i det nye filteret. Det er viktig, så ikke du mister filterbakteriene. Vær kjapp mens du jobber, så ikke svampen tørker ut for mye, bakteriene tåler ikke det.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap