Sand/grus

Hei, jeg lurte på om det var noe forskjell på om jeg brukt sand eller grus som bunnlag i mitt ferskvanns akvarium?

Fant en side som solgte litt forskjellig:
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=5&subkategori2=64


Kan jeg bruke hvilket som helst bunnlag fra denne siden?
Hva slags fisk har du tenkt å ha i akvariet?

Et godt innredningstips er å gå for bunnlag som er helt ensfarget. Ikke velg noen av de glorete eller spraglete mixene. De skjærer jo øynene og personlig hadde jeg følt meg stresset, ikke beroliget, av å se inn på et sånt fargekaos i akvariet
Men det er klart at smaken er forskjellig. Du velger jo selvfølgelig det du synes er finest selv, men jeg ville bare nevne dette med at virkningen på spraglete og ensfarget grus er totalt forskjellig. Så bare ha det i bakhodet

Jeg ville faktisk anbefale deg å gå for sand som bunnlag, ikke grus. Alle fisker kan leve med sand, men ikke alle har det like bra med grus på bunnen.
Jeg har brukt Rådasand i korn str. 0.4 - 0.8 mm i de fleste karene mine, og har også Biltema-blåsesand i et par stykker. Veldig pen sand!

PS! Husk at det er dyr frakt på grus og sand fra nettbutikker, siden det er så tungt. Eller har du tenkt å reise ut til Kløfta og hente det selv muligens....?
Tenkte ikke på de steinene i forskjellige farger nei, heller på de ensfargede, som snøhvit 1mm, svart grus 1-2 mm eller Rådasand Svart 1mm.

Har du et bilde fra et av karrene dine med den sanden du foreslo?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap