- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Skyhøy gh.
Skyhøy gh.
Hei. Jeg har av en eller annen grunn en skyhøy gh i akvariummet mitt. Det finnes sikkert en grunn, men jeg vet den ikke..
Fra springen måler jeg :
Ph, 7,5
Kh, 2
Gh, 3
I karet er det derimot:
Ph, 7
Kh, 1,5
Gh, 19!!
Dette er testet med tetra laborett og 10 ml i glasset.
Jeg har nettopp skiftet til coop kattesand for å få vekk den gamle sanden som var innblandet med korallsand. Det virket jo ikke så godt.
Ellers har jeg satt inn en xl- mangroverot fra tropehagen.
Gh salt eller salt forøvrig bruker jeg ikke.
Hvis noen har en forklaring på dette mottas det med takk
Nils.
Fra springen måler jeg :
Ph, 7,5
Kh, 2
Gh, 3
I karet er det derimot:
Ph, 7
Kh, 1,5
Gh, 19!!
Dette er testet med tetra laborett og 10 ml i glasset.
Jeg har nettopp skiftet til coop kattesand for å få vekk den gamle sanden som var innblandet med korallsand. Det virket jo ikke så godt.
Ellers har jeg satt inn en xl- mangroverot fra tropehagen.
Gh salt eller salt forøvrig bruker jeg ikke.
Hvis noen har en forklaring på dette mottas det med takk
Nils.
Postet 02.12.09 kl 18:20
Postet 02.12.09 kl 19:05
Postet 02.12.09 kl 19:27
Postet 02.12.09 kl 19:45
Postet 02.12.09 kl 19:57
Postet 02.12.09 kl 19:59
Postet 02.12.09 kl 20:16
Postet 02.12.09 kl 20:21
Ph,gh,kh
Det er nok rester fra det gamle vannet dit som spiller deg et puss her,. skift alt vannet, og mål igjen da,.
så vent et par døgn og mål igjen,. om GH er like skyhøy er det nok noe annet som hever hardheten,.
så vent et par døgn og mål igjen,. om GH er like skyhøy er det nok noe annet som hever hardheten,.
Postet 02.12.09 kl 21:20
Postet 02.12.09 kl 21:48
Postet 03.12.09 kl 10:26
Rester av gammelt hardt vann kan henge i lenge. Jeg hadde et lignende problem i månedsvis etter at jeg hadde byttet ut kalkholdig sand. Jeg ville senke pHen til rundt 6,5, men den spratt opp igjen til nærmere 8 med en gang jeg snudde ryggen til.
Det ville nok hjulpet å senke pH til 3 og la det stå slik en stund, men da jeg hadde fisk i karet var dette umulig.
Det som måtte til, var en elektronisk pH-måler som jeg hadde stående i vannet mens jeg tilførte små mengder pH-senkemiddel et par ganger i timen (hver gang pHen gikk over en grense jeg hadde satt.
Etter å ha drevet på slik i et par dager, stabiliserte pHen seg der jeg ville ha den forhåpentligvis uten å stresse fiskene for mye.
Grunnen til at det var så vanskelig å senke pHen, tror jeg er kalkavleiringer på glasset og i filteret. Noe annet kan det rett og slett ikke ha vært, for alt annet var byttet ut.
Det ville nok hjulpet å senke pH til 3 og la det stå slik en stund, men da jeg hadde fisk i karet var dette umulig.
Det som måtte til, var en elektronisk pH-måler som jeg hadde stående i vannet mens jeg tilførte små mengder pH-senkemiddel et par ganger i timen (hver gang pHen gikk over en grense jeg hadde satt.
Etter å ha drevet på slik i et par dager, stabiliserte pHen seg der jeg ville ha den forhåpentligvis uten å stresse fiskene for mye.
Grunnen til at det var så vanskelig å senke pHen, tror jeg er kalkavleiringer på glasset og i filteret. Noe annet kan det rett og slett ikke ha vært, for alt annet var byttet ut.
Postet 03.12.09 kl 10:46
Endret: 03.12.09 kl 10:47
Postet 04.12.09 kl 00:15
KampfiskRester av gammelt hardt vann kan henge i lenge. Jeg hadde et lignende problem i månedsvis etter at jeg hadde byttet ut kalkholdig sand. Jeg ville senke pHen til rundt 6,5, men den spratt opp igjen til nærmere 8 med en gang jeg snudde ryggen til. Det ville nok hjulpet å senke pH til 3 og la det stå slik en stund, men da jeg hadde fisk i karet var dette umulig. Det som måtte til, var en elektronisk pH-måler som jeg hadde stående i vannet mens jeg tilførte små mengder pH-senkemiddel et par ganger i timen (hver gang pHen gikk over en grense jeg hadde satt. Etter å ha drevet på slik i et par dager, stabiliserte pHen seg der jeg ville ha den forhåpentligvis uten å stresse fiskene for mye. Grunnen til at det var så vanskelig å senke pHen, tror jeg er kalkavleiringer på glasset og i filteret. Noe annet kan det rett og slett ikke ha vært, for alt annet var byttet ut.
Jeg får ta tiden til hjelp. Fiskene koser seg så det er nok mest jeg som klager..
Postet 04.12.09 kl 00:18