Hvem er denne skjønnheten, og ett spm om klistrefinne

fant denne skjønnheten av en goby på den lokale tropehagen butikken og falt pladask. de hadde 3 stykker men 2 hadde sammenklistrede hale og brystfinner.

[External Image]

dumme meg skrev ikke ned hva navnet var, men det var noe på H.

og siden de to andre var reduserte kjøpte jeg dem ikke, og sjefen var ikke helt villig til å gi rabatter da fisken kunne dø og jeg da hadde betalt for de allikevel. men jeg har lyst til å redde de to gjenværende, og lurer på om det er noe som kan kurere klistrefinner.

det skal sies at butikken sliter med altfor høy ph, selv om vannet fisken var i var på godkjente 6.4
Inaktiv bruker
det ser ut som Indianergoby Tateurndina ocellicauda spør du meg
ikke det som stod på lappen, men imazo er jo kjent for å krølle med slike ting... :p og fisken ser temmelig lik ut. skal sies fisken er ganske bleik akkurat nå, den er mere gul og rosa enn det ser ut på bildet. var så i butikken hverfall :p skal ta mere bilder om den vil senere
joda, jeg så det. men likevel, jeg vil vente til fisken farger ordentlig ut, selv om den er veldig lik
Inaktiv bruker
ja men fin blir den uanset
tja, er nok en indianergoby ja. pokker ta imazo. denne fisken kosta 215 kroner.. vet ikke hva indianere går for jeg. merkelig hvordan den blir seendes ut på bilde i forhold til det man ser :p

[External Image]
Det var en utrolig flott fisk

Ang. ditt spørsmål om klistrefinner, så er det ikke lett å fastslå årsaken til det. Sammenklistrede finner er ikke en sykdom i seg selv, det er et symptom på mange tilstander og er egentlig et tegn på at det feiler fisken "noe" og at den generelt er i dårlig forfatning.
Som når vi mennesker har feber, tett i nesa og forkjølet, da sover vi kanskje mye. Å sove mye er ikke sykdommen, men et tegn på at vi ikke er i form
(dum sammenligning, men det er tidlig på morran og du skjønner hva jeg mener, hehe... )
Sanne
det skal sies at butikken sliter med altfor høy ph, selv om vannet fisken var i var på godkjente 6.4

Da hopper pHen kanskje som en jojo hver gang de skifter vann (og tilfører pH minus eller hva de enn bruker). Noe som i så fall muligens kan forklare klistrefinnene.
ja, begynner å tro det selv. skal dra ned dit imorra og gi mitt syn på saken, samt se om hun ser at det muligens er feil fisk hun har fått og betalt... :p saken er sikker, jeg betaler ikke 200 spenn for de to som er igjen hvis det viser seg å være fisk til en 50 lapp :p

den som jeg har lever i beste velgående. den hadde gjemt seg, men ikke no finnetrøbbel der i gården.
ifølge imazo er det en hypseleotris leuciscus. men fishbase sier det er en brakkvann/saltannsart... de hadde visst fått en bildeliste og valgt derifra.. men det er jo soleklart en indianergoby som vanligvis koster rundt 50 lappen!

denne på bildet her er jo helt lik min, bortsett fra det ser ut til å være en hunn mens jeg har en hann...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap