Apistogramma sp. rio napo 3

Jeg la ut en rapport fra vår andre ekspedisjon i Amazonas i 2009 på hjemmesiden min, mens vi fortsatt var der.

Nå har fiskene vi fanget der hatt noen uker i mine kar.

Den første av artene til å yngle er den jeg har kalt Apistogramma sp. "Rio Napo 3" (for å skille de tre artene vi fant på den korte ekspedisjonen til Rio Napo, har jeg kalt dem Napo 1, 2, and 3 etter rekkefølgen de ble fanget i)
Hannene er fortsatt ganske bleke sammenlignet med hvor fargerike de var i naturen.

I naturen:

[External Image]

I akvarium i disse dager:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Fiskerne kalte ”selvsagt” denne (også) for Apistogramma cruzi, men jeg har jo erfart at de bl.a. også kaller forskjellige fargevarianter/populasjoner av Apistogramma sp. ”Nanay” og Apistogramma cf. eunotus for A. cruzi........så det er ikke så mye å hente der i forhold til identifikasjon.

Fisken er antakelig ganske nær beslektet med Apistogramma sp. ”Putumayo” og Apistogramma cruzi, og den tilhører Apistogramma regani-gruppen, og Apistogramma eunotus-komplekset innenfor denne gruppen.
Den kan imidlertid ikke identifiseres som noen av dagens kjente arter, og mye tyder derfor på at den er en ny og hittil ukjent art.

Flotte bilder som vanlig. Særlig det siste var bra, der ser man virkelig hvor på vakt moren er når hun vokter sine små
Flott denne apistoen Tom C og ikke minst bildene.
Kjøpte noen apisto sp. blue på auksjon i høst, du har vel ikke noe info om den? finnere ikke noe om den.
mona o
.....Særlig det siste var bra, der ser man virkelig hvor på vakt moren er når hun vokter sine små :)

Ja, en fantastisk mor er hun; Det går også noen tetraer som ble fanget sammen med dem, i karet. Hun er ekstremt årvåken og iherdig med å jage dem vekk fra området der yngelen oppholder seg.

ctammer
.........Kjøpte noen apisto sp. blue på auksjon i høst, du har vel ikke noe info om den? finnere ikke noe om den.

Det er dessverre veldig vanlig at Apistogramma selges med galt navn, og man vet egentlig aldri hva man får før man ser dem. ("Life is like a box of Apistos; you'll never know what you'll get")
Men hvis du har den som vanligvis selges under navnet Apistogramma sp. "Blue", er det en fargevariant/lokasjon av Apistogramma sp. "Pebas". Den kalles derfor best Apistogramma sp. "Pebas" (Blue").

Jeg har noen bilder av den på siden vår.

Den er ikke særlig forskjellig fra noen andre varianter av A. sp. "Pebas", og det du måtte finne av opplysninger om A. sp. "Pebas" gjelder i tilfellet din fisk også.
Jeg har fanget et par andre varianter av A. sp. "Pebas", du finner de under A 87 og A 89 her.

Alle variantene er enkle både å holde og å drette.....

Lykke til med flott fisk!

Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap