Noen spm ang kampfisk

Hei,

På lørdag kjøpte vi oss et lite akvarie med en kampfisk i. Han i butikken sa at det lille akvariet på ca 15x15x20 var stort nok for Doffen(som ungene navnga fisken).
Da jeg kom hjem og leste meg opp på informasjon for å gjøre det best mulig for fisken fant jeg fort ut at han har for liten plass, og jeg begynner nå å lure på om han mistrives.

Vet ikke om det er vanlig at han skal lage bobler på overflaten? Kantene er fulle av det. Så og nå i kveld at planten begynner å bli brun.

Har allerede begynt jakten på et nytt og større hjem til Doffen, for jeg vi så gjerne at han skal trives.

Det jeg lurer på, som den nybegynneren jeg er, er

Hva er de boblene?
Hva skjer med planten?
Hvor stort akvarium burde jeg kjøpe til han og hvilke planter/figurer burde det være oppi?

Og hva kan jeg gjøre for Doffen frem til det nye akvariet er på plass??

Tusen takk for hjelpen.
det stemmer det at kampfisk "klarer" seg i små kar,men doffen vil nok mistrives veldig. grunnen til at mange mener at de klarer seg er fordi kampfiskene ofte bor i små pytter.men der er det som oftest tilgang til friskt vann konstant via en elv eller lignende.pluss litt høyere temp.anbefaler minimum 60 liter akvarie. boblene den lager er rede som hunnene legger egg i.
så var det planten,det kan vær mye som gjør at den blir brun:for lite lys,for mye lys,vanntemp,vannkvalitet,for lite næring.

min personlige mening er at sånne småglass ikke burde vært solgt til å holde fisk i.det var ille nok når de solgte gullfiskboller,men de små glassa syns jeg er fiskeplageri,men det er godt du har innsett at du må ha no større.mye tilsalgs her inne på akvaforum og ha en god kveld
Jeg har kampfisk i fra 20 liter til 60 liter så det er ingen fasit på hvor stort karet må være til kampfisken. Jeg syns det høres ut som han trives. Når han lager bobler så lager den skumrede for at en hunne skal komme og legge egg i skumredet. Så dette er helt normalt. De liker å ha det godt beplantet slik at de ikke ser hele karet med en gang men at de kan svømme og utforske litt. Mine har ynglet både i 30 liter og 60 liter . I en 60 liter kan du ha 1 hoe sammen med han og kanskje det blir yngel. gjemmeplasser i form av huler og grotter osv er veldig kjekt å ha og masse planter.
Planten din vet jeg ikke hva som skjer. Har den fått gjødsel? Lykke til med flotte fisker....
60 liter for en enslig kampfisk er å ta litt i. Klart at jo større jo bedre gjelder for kampfisker som for alle andre fisker, men hvis karet er godt innredet trives de helt fint i 20-30 liter.

Med godt innredet mener jeg at det burde ha en liten hule eller to hvor han kan gjemme seg bort, og tett med planter slik at han ikke ser hele karet på en gang. Dermed har han et område å 'patruljere'. Hvis han ser alt hele tiden har han ingen grunn til å røre seg.

Anbefaler at du klikker 'artikler' øverst og deretter 'akvarieskolen' og leser spesielt om vannverdier. Filter skal nemlig kjøres inn i 4-5 uker før de kan gjøre jobben skikkelig, og frem til det er det kun hyppige vannbytter som gjelder.

Boblene er forresten et skumrede, som kampfisker bruker for å formere seg, så det er ikke noe å bekymre seg for
Tusen takk for svar

Da skal jeg jakte på et større akvarie sånn at Doffen får bedre plass og mere gjemmesteder
Ja, og kanskje etterhvert en kamerat
å som du gjerne vet, kun en hann i et kar. men du kan ha flere huer med en hann
Ville ikke hatt hunner sammen med han med mindre karet er minst 60 liter og tett beplantet.

I naturen møtes hanner og hunner kun for å formere seg, resten av tiden er de svorne fiender. Noen hanner tåler å bo sammen med en hunn eller en gruppe hunner dersom karet er stort nok, mens andre ikke tåler synet og dem og må bo alene.
Jeg vil bare si at det går an å ha hanne og hunner sammen i 30 litere. Men det spørs på personligheten til hannen. Jeg har et par i en 30 liter og de fikk 4 yngel som alle gikk i samme kar som foreldrene. Det var ingen ufred av noe art. De 4 ungene ble tatt ut fordi det etterhvert ble liten plass til alle.Men hannen og hoa går sammen enda og det fungerer helt fint. I 60 litern så går en hanne og to hoer og der er det vokst opp over 10 yngel som fremdeles er i karet. Der er både flere hanner og flere hunner. Ungene er 4-5 månder så de burde egentlig blitt flyttet men så lenge de har det fint og ikke krangler så får de bare være. De skal flyttes til dyrebutikken snart allikavell.....Så mine hanner er veldig snille og tålmodige. Så det går an for du vil fort se om det ikke går.) ingenting er umulig...
Tilfeldig bekjentskap
© Elizabeth Sandvær
Reklame for plussmedlemskap