Hvor mørk må natten være?

Hvor mørkt må det være i akvariet for at det skal være natt?
Har vanligvis alt lys i stua av om natten, men vi har ikke 12 timer natt eller mer her i huset, og lyset i stuen vil jo gi akvariet endel lys.
Ser at ikke fisken legger seg før alt lyset i stuen er av. Ser jo at tempoet oppi der roer seg når lyset i akvariet slukkes..
Og nå i juletiden er det jo enda lysere, men julestjernen i vinduet også..
Hvilke fisker har du? Det kan av og til være greit med en liten lyskilde i nærheten av akvariet, f.eks slik at små fisker kan se om det kommer større fisker snikende i mørket for å spise dem, eller om noen kommer for å spise egg/ yngel til fisker som passer disse.
Har merket at kardinaltetraene mine blir litt forstyrret av lyset fra et akvarie som står ved siden av deres kar, for lyset deres slukkes først. Det er jo ganske sterkt lys. Det ser ut som de blir svimmel nesten, henger ved siden av lyset der. Har hørt at fisker vil svømme med ryggen mot lyset så hvis det er mørkt i rommet og de får lys fra en side så vil de bikke over og svømme på siden. Vet ikke om det er sant, men tenker på det når jeg ser på disse svimle kardinalene mine.
Har guppy, noen bittesmå babyscalarer og corydoras.
ser hos meg at når lyset slukker i akvariet mitt, så svømmer sølvhaiene og scalaren med ryggen vendt mot lyset i stua, ser ganske artig ut når de svømmer rundt på halv åtte :P

men skalaren er værst. svømmer rundt i alle retninger den :P hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap