Trenger tips ang plassering av co² utstyr

Jeg skal bytte ut et akvarie med et annet. I det som jeg skal ha nå er det en innvendig bakgrunn som er silikonert fast. Tenkte å få gjemt utstyret bak her, men har problemer med å få plassert ting. Spesielt lurer jeg på hva jeg kan gjøre med denne co² reaktoren som står sammen med ei sirkulasjonspumpe. (Se vedlagt bilde.) Det blir for trangt å få hengt opp sirkulasjonspumpen, da må reaktoren henge på utsiden av bakgrunnen midt i glaningen og det blir ikke så tøft.. Er det andre måter jeg kan få god effekt av anlegget på istedet? Koble det på noen annen måte? Jeg har et utvendig filter (JBL Cristal profi 500) og tenkte å lage til noe med blåfilter bak bakgrunnen i tillegg om jeg får det til.

Bytt til lengre slange mellom sirkulasjonspumpe og reaktor så blir det enkler å få de på plass. Du kan også ha de i forskjellige kammre hvis bakgrunnen er moduloppbygd.
Bakgrunnen heter aquarock. Hadde den bare vært limt to cm lenger ut på ene siden så hadde dette løst seg helt fint. Men nå får jeg ikke hengt opp sirkulasjonspumpen ved hjelp av sugekoppene. Da må den i så fall stå slik at utblåset går rett i bakgrunnen og det blir for trangt å sette på en lengre slange for da må den ha en knekk. Skulle hatt et vinkelstykke kanskje. Regner med at det blir et forferdelig bråk om jeg prøver å kile sirkulasjonspumpen mellom glasset og bakgrunnen.
Og reaktoren må vel stå vannrett. Hm, en nøtt dette.
Sirkulasjonspumpen blir liksom å peke feil vei i forhold til hvordan jeg vil ha sirkulasjonen i karet når jeg prøver.
Hvordan er det å la co² gå igjennom det utvendige filteret hvis jeg stapper slangen inn i innsuget? Synes å huske at jeg har lest at noen her har gjort det. Men det blir kanskje ikke like god utnyttelse? Er også litt redd for at det samler seg opp inni filteret og blir støy.
Hm, så litt på en sirkulasjonspumpe som fulgte med karet. Den er litt mindre enn den jeg bruker nå så jeg vet ikke om det blir bra nok trykk, men det går an å dreie på utblåset og da blir det straks flere muligheter. Den heter maxi-jet power head 1200 . Står faktisk at den pumper 1100 l/h.
Litt nærmere en løsning, men må vel komme meg i seng nå så jeg greier å stå opp i morgen. Greit å legge seg med et lite håp istedet for gremmelse.
Jeg liker ikke å benytte filtre som reaktorer med mindre man har flere slik at man ikke risikerer noe tull på grunn av CO2'en.

Den MaxiJeten er kraftig nok i massevis. Det er heller en fordel med mindre trykk når man skal løse opp CO2. Jo lengre CO2 er i kontakt med vann jo mere oppløst CO2 får man.
Høres bra ut. Da prøver jeg den. Ah, humøret stiger med forhåpningene. Ble litt gretten i sted da jeg ikke fikk det til.
Jeg merket at jeg fikk bedre utnyttelse av co² da jeg gikk over til en kraftigere sirkulasjonspumpe fordi den jeg brukte til å begynne med ikke greide å presse co² ned i reaktoren virket det som. Det bare stoppet opp midt inni og kom ikke ut i bunnen. Mulig det var fordi det ikke var helt tett i toppen der det kobles sammen.
Kan det være skummelt for filterbakteriene å kjøre co² igjennom altså? Tanken streifet meg.
Ja, jeg skulle legge meg... bare titte over de siste trådene og sånn da, hehe.. typisk.
Geir Kristiansen
Jo lengre CO2 er i kontakt med vann jo mere oppløst CO2 får man.


Men det har ikke noe å si at reaktoren står gjemt bak en bakgrunn og boblene ikke kommer seg frem og ut i karet slik jeg har forstått det? De skal bare bruke tid på å komme ut av reaktoren og stige til overflaten?
Inaktiv bruker
Kanskje jeg å kan slenge meg på denne tråden, for jeg lurer også på plassering.

Jeg kjøpte ett slikt Søchting Carbonator CO" system som jeg lurte på og gjemme bak den innvendige bakgrunnen jeg skal montere.

Jeg tenkte da og ha innsug til det utvendige filteret i samme kammeret i den ene hjørnet på karet.

Vil CO2'en da ha samme effekt? regner med den vil ta seg en tur gjennom filteret før den når ut i karet, men gjør dette noe?

Jeg tenkte igrunn og se om jeg kunne fått begyndt med og tilpasse bakgrunnen i morgen (søndag), og da hadde det vært kjekkt og visst om jeg kunne gjøre det slik jeg har tenkt før jeg begynner
Co2
stilig!!! har du virkelig kjøpt en aquarock bakgrunn!! ENVY!!!!! lol

blir sikkert rå kult når du får det til skikklig,.

bruker co2 sjøl,. og det funker utmerket!!.
Co2
Johan M
Kanskje jeg å kan slenge meg på denne tråden, for jeg lurer også på plassering. Jeg kjøpte ett slikt Søchting Carbonator CO" system som jeg lurte på og gjemme bak den innvendige bakgrunnen jeg skal montere. Jeg tenkte da og ha innsug til det utvendige filteret i samme kammeret i den ene hjørnet på karet. Vil CO2'en da ha samme effekt? regner med den vil ta seg en tur gjennom filteret før den når ut i karet, men gjør dette noe? Jeg tenkte igrunn og se om jeg kunne fått begyndt med og tilpasse bakgrunnen i morgen (søndag), og da hadde det vært kjekkt og visst om jeg kunne gjøre det slik jeg har tenkt før jeg begynner :)



co2 skal ikke gjennom filtermediumet, da dreper du bakteriene dine, CO2 er kvelstoff, og bakteriene avhenger av oksygenrikt vann som strømmer igjennom, for å leve, tilfører man co2 , tilsettes kvelstoff,dessuten vil co2 miste sin effekt igjennom filter mediumet,. derfor
plaser alltid co2 uten for selve filteret, gjerne i ,ved utblåset
E.B.
Men det har ikke noe å si at reaktoren står gjemt bak en bakgrunn og boblene ikke kommer seg frem og ut i karet slik jeg har forstått det? De skal bare bruke tid på å komme ut av reaktoren og stige til overflaten?


Poenget er jo at vannet som befinner seg i bakgrunnen blir beriket med CO2 deretter blir det samme vannet dratt gjennom filteret og gjennom utblås på filteret lander det på fremsiden av bakgrunnen.

CO2 som stiger til overflaten har ingen nytte. Legg merke til hvordan aktive reaktorer fungerer. CO2 blir blir tilført i toppen av reaktoren. Vannet blir dratt ut av reaktoren i bunnen. Vannet vil da dra med seg CO2 gjennom reaktoren. På denne måten vil mestparten av CO2 en oppløst i vannet og minimalt med CO2 vil stige til værs i form av bobbler.

Jeg har CO2 reaktoren stående i bakgrunnen. Vann med oppløst CO2 vil da bli dratt med gjennom filteret og ut i karret. Kunsten er altså å få CO2 til å være lengst mulig i kontakt med vann.
filathor
stilig!!! har du virkelig kjøpt en aquarock bakgrunn!! ENVY!!!!! lol blir sikkert rå kult når du får det til skikklig,. bruker co2 sjøl,. og det funker utmerket!!.


Bakgrunnen fulgte med akvariet som jeg kjøpte. Bruker co² i det karet jeg skal bytte dette ut med, men det er en utfordring å få plassert dette bak bakgrunnen og få det til å virke skikkelig.
Inaktiv bruker
okei, takk for svar! Da får jeg prøve å finne en annen grei løsning.. kan kanskje evt lage ett kammer til CO2 en, sammen med en liten sirkulasjons pumpe...
Geir Kristiansen
[QUOTE=E.B.] Poenget er jo at vannet som befinner seg i bakgrunnen blir beriket med CO2 deretter blir det samme vannet dratt gjennom filteret og gjennom utblås på filteret lander det på fremsiden av bakgrunnen.


Men innsuget på filteret blir jo stående i andre enden av karet tenkte jeg. Reaktoren blir stående ved siden av utblåset på dette, men utblåset stikker ut utenfor bakgrunnen igjennom et hull. Men det blir ikke plass til utblåset til sirkulasjonspumpe/ reaktor i samme hullet. Kanskje jeg må lage et hull til da. Boblene blir knust i vannet bak der ja, men hvordan det blir med sirkulasjonen akkurat der..ja, det må vel komme ut via et hull til den sirkulasjonspumpen som driver reaktoren. Altså blir vannet presset via sirkulasjonspumpen igjennom reaktoren, tilbake igjennom sirkulasjonspumpen og ut i karet? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap