Hvor mange uker må en gupy være?

hvor mange uker må en gupy være før man kan se kjønsforskjel,
og når er den kjønnsmoden??
Guppy.
-når er guppyynglan født?
-når ser du forskjell på kjønnan?
-det er bare og studere fiskene,så vet du mer enn meg.
mvh t
Hei! Jeg er nybegynner, så jeg har ikke så god peiling, men nå er mine første guppyyngel ca 6 uker. Kan bare si litt om det jeg har erfart....
Å se kjønn var litt vanskelig for meg. Jeg hadde 8 yngel, og etter ca 3 uker så jeg at det var 1 gutt og 8 jenter. men så gikk tiden og etter hvert viste det seg at jeg hadde tatt litt feil. Nå som de er 6 uker ser jeg tydelig at det faktisk er 4 av hver.. hehe... men nå er jeg sikker på at det ikke er flere overraskelser. så etter 5-6 uker kan du være ganske sikker. Men de som er mer erfarne kan sikkert finne det ut lenge før.

Når det gjelder når de er kjønnsmodne så er visst det veldig tidlig. Jeg måtte spørre i dyrebutikken, for da disse hannene var 5 uker "dansa" de som bare det. Hun i butikken sa at de blir veldig fort kjønnsmodne. Men om de først bare øver seg eller om de virkelig er kjønnsmodne nå, det vet jeg ikke.

Ble litt surrete svar det her, men håper du ble litt klokere... hehe
Jeg hadde en stor guppy-koloni med mørkeblå guppy. Alle hannene var mørkeblå av farge fra snute til halerot. Dette kunne jeg se skyggene av allerede når yngelen var et par dager gamle; og kunne dermed si hvilke som var hanner og hvilke som var hunner. Hann-yngelen hadde nemlig "skyggen av blått" på hode og kropp allerede som ganske nyfødte, mens hunnene var mer gjennomsiktig grå som yngel.
Full utfarging skjedde selvsagt mye senere, men jeg kunne se at de ville få blåfarge på hodet. Dermed var de hanner, for hunnene hadde grå hoder.
Jeg hadde forresten alltid stort flertall av hunner i kullene, og veldig få hanner. Noen ganger bare en eller to hanner pr kull.

Jeg tror denne måten å se kjønn på ikke funker på andre enn guppyer som er svært mørke i fargen. Det nytter nok ikke med gule osv.

Mine guppy-avkom begynte å yngle selv når de var rundt 3 måneders alder.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap