Lurer på om det går an å ta planter fra ferskvann(innsjø) og legge i akvariet?
Postet 04.12.09 kl 16:34
kongexDgår det an å ta planter fra innsjøer åsså bare legge dem oppi akvariet eller må jeg jøre noe med dem før jeg tar dem oppi? hjelp!!!!!!
Norske vannplanter trives ikke særlig godt innendørs i akvarier med tropisk temperatur. De er tilpasset et liv med kun noen få korte mnd med litt varme, men generelt kjølig og kaldt vann.
I akvarium vil de bare dø ut og visne. Så tipset er, kjøp heller de tropiske vannplantene du vil ha i zoobutikken eller via rubrikkannonsene her på AF.
All that being said and done.... Så er det en ting til:
En god regel og litt vanlig "folkeskikk" er å ikke skrive slike "hjelp!!!!!!!!" med mindre det virkelig er snakk om omtrent liv eller død. En hel haug med utropstegn er ikke god skikk på internettforum. Et holder lenge.
Det er ingenting ved spørsmålet ditt som har noe som helst med panikk og særlig viktighet å gjøre.
Postet 04.12.09 kl 16:41
Endret: 04.12.09 kl 16:42
Postet 04.12.09 kl 16:43
Heisann! Hvis du allerede har vært å plukket planter så anbefaler jeg at du legger dem i en bøtte med lunket vann. Det kan være vanskelig å ta planter fra en innsjø som hovedsaklig holder langt lavere temperaturer enn ditt akvarie gjør, og plantene trenger tid på å omvende seg. Det er ikke alle planter dette er like lett med, men det finnes en del arter som egner seg.
Det hadde vært veldig fint om du kunne laste opp bilder av de plantene du kunne tenk deg å prøvd med så skal jeg se om jeg ikke kan artsbestemme dem for deg og fortelle litt om hvordan du kan gå fram.
En annen ting du kan passe litt på er at innsjøer og elver kan inneholde parasitter som har muligheter for å overleve i ditt tropiske(?) akvarium. Du bør derfor være nøye med hvor du henter planter fra, og også skylle dem godt på forhånd etter en god inspeksjon, men dette gir deg ingen garantier for at det ikke finnes forurensning eller annet på dem som kan være skadelig i akvariet ditt.
En generell regel er derimot at jo lengre tilvenning plantene får, jo bedre forutsetninger har de for å gro i akvariet ditt. Plantene i norske innsjøer går gjennom en naturlig årssyklus der de i 2 deler av året lever oksygenfattig, mens når våren kommer og tidlig høst kommer har insjøene en naturlig omveltning i vannlagene grunnet temperaturforandringer og da svinger oksygen og næringsinnholdet til plantene veldig. Det er derfor lurest å hente planter når det nermer seg sommer, eller når det nermer seg høst, da er vannet rikest på oksygen.
Det hadde vært veldig fint om du kunne laste opp bilder av de plantene du kunne tenk deg å prøvd med så skal jeg se om jeg ikke kan artsbestemme dem for deg og fortelle litt om hvordan du kan gå fram.
En annen ting du kan passe litt på er at innsjøer og elver kan inneholde parasitter som har muligheter for å overleve i ditt tropiske(?) akvarium. Du bør derfor være nøye med hvor du henter planter fra, og også skylle dem godt på forhånd etter en god inspeksjon, men dette gir deg ingen garantier for at det ikke finnes forurensning eller annet på dem som kan være skadelig i akvariet ditt.
En generell regel er derimot at jo lengre tilvenning plantene får, jo bedre forutsetninger har de for å gro i akvariet ditt. Plantene i norske innsjøer går gjennom en naturlig årssyklus der de i 2 deler av året lever oksygenfattig, mens når våren kommer og tidlig høst kommer har insjøene en naturlig omveltning i vannlagene grunnet temperaturforandringer og da svinger oksygen og næringsinnholdet til plantene veldig. Det er derfor lurest å hente planter når det nermer seg sommer, eller når det nermer seg høst, da er vannet rikest på oksygen.
Postet 04.12.09 kl 17:12
Ja
kongexDgår det an å ta planter fra innsjøer åsså bare legge dem oppi akvariet eller må jeg jøre noe med dem før jeg tar dem oppi? hjelp!!!!!!
det jor jeg har dem enda
Postet 05.12.09 kl 10:22
Postet 06.12.09 kl 01:10
Planter fra naturen
joda, det går, bar gi dem tid og lang tilvenning,.
dessuten har du best sjangs å lykkes , tidlig sommer/ tidlig høst,.
omvinteren er de fleste plantene i dvale, og svært vanskelig å få til,og finne, pga at bladene er som regel ned visnet til vinteren(gjelder spesielt knollvekster) du vil kunne finne hornblad, vasspest(ikke lov å "fange") samt en rekke andre stilige stengelvekster.
så bare prøv, noe funker andre funker dårlig,., har selv vannliljer som funker supert, i alle temperaturer.
PS husk bare på å skylle de godt før bruk!!
dessuten har du best sjangs å lykkes , tidlig sommer/ tidlig høst,.
omvinteren er de fleste plantene i dvale, og svært vanskelig å få til,og finne, pga at bladene er som regel ned visnet til vinteren(gjelder spesielt knollvekster) du vil kunne finne hornblad, vasspest(ikke lov å "fange") samt en rekke andre stilige stengelvekster.
så bare prøv, noe funker andre funker dårlig,., har selv vannliljer som funker supert, i alle temperaturer.
PS husk bare på å skylle de godt før bruk!!
Postet 06.12.09 kl 03:22