Hvor mange tigerbarber kan jeg ha ?

Jeg skal ominrede 200 literen min nå i desember. Planen er rådasand, litt planter og en stor rot. Fisk skal kun være avsparet mitt med ancistrus og en stor stim tigerbarber. Hvor mange kan jeg ha ?
Ancistrusen skal få være i kjellerkaret mitt når de har unger.
Du kan ha ganske mange tigerbarber, men litt avhengig av hvor mange fisk (=hvor stor belastning) filteret ditt er vant til å håndtere, så bør du kanskje ikke sette inn alle på en gang.

Jeg ville sagt du kunne ha minst 30 tigerbarber i en 200 liter. Har ikke den utvokste str deres i hodet, men det er jo ingen stor art, så det kan hende du kan ha mange flere eller 40. Tigerbarber er jo slik at de fungerer bedre og bedre som stim jo flere de er. Er de for få, har de tendenser til å bli plagsomme og litt småaggressive.
Takk for svar. Filterkapasitetn er veldig god, har en eheimpumpe (utvendig)som skal klare opp til 400 liter.
Ja, men spørsmålet er hva slags belastning filteret har gått med frem til nå. Det var det jeg tenkte på. Antall filterbakterier øker og minsker i takt med forurensningen. Er det veldig lite fisk i et kar, så synker jo filterbakteriekulturen ned til et minimum, for det er ikke næringsgrunnlag for flere å leve der.

Dersom du så brått øker antall fisk fra f.eks. 2 til 40, vil du nok gi karet et nitritt-sjokk, siden filteret ikke har bakterier nok til å håndtere så mye forurensning på en gang. Det er da lurt å sette inn stimen gradvis, f.eks. 10-15 stk i uka, frem til stimen er fulltallig. Da rekker filterbakteriene å formere seg opp og møte den gradvis økende forurensningen.
Da er jeg med deg Mona.
Karet mitt har vært en smule overbefolket de siste fire årene uten plager med sykdom eller annet tull. Fine stabile vannverdier jevnt over med noen få unntak vår og høst.
OK

Tigerbarber kan være litt kranglete å ha i selskapskar, men slik du har tenkt det med et mer eller mindre arts-kar for dem, kan jeg tenke meg det blir et flott syn med en stor stim av denne fargerike fisken Det er nok sånn de best kommer frem og får vist seg som den fine fisken de egentlig er.
Det er nettop slik jeg har tenkt også. Hatt lyst på disse fiskene i mange år, men det hadde ikke gått i den suppe jeg har hatt til nå.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap