Hvitprikk - varmekur

Jeg har hatt hvitprikk i 720-literen. Har kjørt varmekur + medisin. Fiskene ser nå friske og fine ut. Men det er noen få kardinalneon som fortsatt har prikker. Men disse ser friske ut nå ellers. Kan det være at disse prikkene ikke blir borte, eller har de fortsatt hvitprikk? Bør jeg i såfall fortsette varmekuren?
Ingen som kan si noe om dette?
Jeg har ikke forsøkt varmekuren selv men tror jeg ville ha fortsatt kuren til alle prikkene var borte. Husk at temp må være over 32 C for at den skal virke. Selv har jeg benyttet ESHA exit mot hvtprikk på mine kardinalneon og det fungerte utmerket. Kjørte to kurer før alle prikkene var borte.
Varmekur mot hvitprikk
Har akkurat avsluttet en varmekur mot hvitprikk. Etter ca 7 dager med 32 grader + ekstra Ektozon var prikkene borte. Har brukt 6 dager på å få temp tilbake på normalen og de er friske og raske.
Kjør varmekuren helt til prikkene er borte og 2-3 dager til, da er du rimelig sikker på at du er kvitt disse parasittene.
Varmekuren tok knekken på hvitprikken i 720'n. Noe Esha Exit ikke gjorde. Men i et annet kar jeg har med noen maller der hjalp det ikke med varmekur. Der måtte jeg kjøre kur med både Esha Exit og JBL Oodinol før jeg blitt skiten. Usikker på om jeg kanskje hadde Oodinium der.
Er da alle parasitter borte? Altså alt er dødt og ingen parasitter ligger på lur og venter på å gå til angrep igjen? Er sanden trygg, planter og røtter i karet?

Syns at litt hvite prikker her og der kommer og går og forsvinner av seg selv ...
Prøvde selv varmekur, en - 2 guppy døde , sommerfuglciklidene stortrivdes i varmen, men syns det var litt dramatisk å ha det så varmt så lenge ...... men etter oppskriften så skal det være 32 i noen døgn.
sessan
Er da alle parasitter borte? Altså alt er dødt og ingen parasitter ligger på lur og venter på å gå til angrep igjen? Er sanden trygg, planter og røtter i karet?

Etter hva jeg har forstått så er det alltid parasitter i et akvarie. Er fiskene svak pgs stress fx = dårlig imunsystem.

jeg hadde varmekur. avsluttete den mens kardinaler hadde litt prikker men de ble friske, forresten så var det et LITE angrep i mitt akvarie.
ikke alle fisker er like lett å kurere mot hvitprikk. varmekuren fungere på de fleste, men noen typer fisk som ikke har skjell, men hud. må det nok medesin til. Har prøvd forskellige medesiner! eSHa exit fungere ganske bra, men har veldig god erfaring med TWD unimed, som selges på Dahls dyrerike i moss, denne lager di selv, bruk høyere temp ved medisinering da hvitprikk syklusen går fortere da.
husk å bruk medesin eller varmekuren i 48 timer etter at symtomene er borte, ellers kan den blusse opp i gjenn, etter noen dager, hyppige vannbytter er et must. og slamsug bunnlaget. dette får å fjærne parasitten i grusen.
Kan love jeg skal ha en skikkelig rengjøring! Kommer til å ta ut alt, for å komme skikkelig til å slamsuge. Nå kommer jeg bare til forran pga røtter og planter.

Kommer også til å holde temperaturen 3 døgn etter at prikkene er borte.

Og så blir jo mye av vannet skiftet ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap