Hjelp nesten krise

syns jeg så et sted her at det var kullfilter i elite stingray 5 må dettte tas ut er det ikke sånn at plutselig detter alle bakteriene ut i vannet igjen dette ville vært krise



hvis ikke det kommer svar vil alle fisken mine død så trenger svar
Plussmedlem
Du tenker kanskje på denne tråden?

Hvor lenge har du hatt filteret i gang med kullfilter?
Du kan bare ta å fjerne det.

Giftstoffene faller ikke plutselig ut i vannet igjen, men det er begrenset hvor lenge kullfilteret er effektivt.
Hvis kullet løser seg opp så vil giften gå ut i vannet igjen.
(Kan sikkert forklares på en mer vitenskapelig måte...)
må det tas ut eller kan det bare være der og hvor ligger det

Nei, bakteriene detter ikke ut. Men den kan begynne å leke forurensing som den har samlet opp over tid.

Du kan jo bare skaffe deg et stykke blåfiltersvamp og tilpasse den til filteret, men da vil du få en ny innkjøringsperiode på filteret. Men det vil gå raskere å opparbeide kulturen siden alle bakteriene du trenger befinner seg i karet allerede. Hvis du har godt med planter som trives og vokser, så vil desse fungere som buffer i denne perioden. Siden desse tar opp bl.a. nitritt, men det er en god ide å teste så du ikke får deg en stygg overraskelse..

har ingen planter men er det krise hvis det lekker og hvor er kullet
Plussmedlem
Det står i bruksanvisningen.
Hvis du ikke har den så har jeg linket til den i den andre tråden.
Det er også bilde av disse "kurvene" der.
Bare hiv de ut.
fant det ikke jeg men er det det eneste filteret det er jo en svamp inni der og er kullet bare ekstra for starten og vill fiskene dø hvis bakteriene slipper ut
kan jeg bare ta filteret ut av vannet og finne ut hvor kullet er eller dør alle de gode bakteriene da
Kullfilter
er dette en svart svamp,. er den bare "effektiv" en kort stund, der etter vil den bare fungere som en "vanlig" blåsvamp, og ikke ha noen som helst annen effekt en det,.
kullfilter har den egenskapen at de fjerner giftstoffer og uhumskheter i vannet,når den virketiden er over, fungerer ikke kullet og filtersvampen blir som hvilken som helst andre svampfiltre,.
så du trenger ikke kaste den,men bruk den som vanlig filter medium,.(gjelder bare om det er en sort kull svamp,.

det beste er å kombinere den du har med en nyere ,for så å bytte den ut etter hvert som den slites ned,.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap