- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Aluminium ?
Aluminium ?
Hei, Jeg har hvert inne på tanken på å føre vannet gjennom en serie med alu rør/kjøleribber for å lydløst senke temperaturen på vannet.
Spørsmålet er da følgende.. kan jeg føre vannet gjennom aluminium eller vil det frigi noe form skadelig ut i vannet.?
Eller finnes det noen andre metaller/material som kan brukes.?
Spørsmålet er da følgende.. kan jeg føre vannet gjennom aluminium eller vil det frigi noe form skadelig ut i vannet.?
Eller finnes det noen andre metaller/material som kan brukes.?
Postet 06.12.09 kl 19:52
Postet 06.12.09 kl 19:59
Glass kjøler
Ok, var det jeg trodde..
Da får jeg som glassmester prøve å lage en slags glasskjøler.
Trenger bare kjøle noen få grader
ser for meg en firkantet "kasse" med delvise inndelinger slik at vannet går gjennom flere kammer med glass. kassen kan sikkert ikke være tykk tenket ca 300Lx150Hx30D. Finne noen gamle kjøleribber fra cpu pc eller noe slikt og montere på baksiden. kan da montere vifte på disse om ønskelig. Kansje også montere lufteskrue i toppen og inntak for co2... Tenkte at denne skulle settes inn mellom utvendig filter og utblåsning.
Hmm. siden dette blir laget i glass kan en faktisk montere en billig uv pære utenfor.
Noen videre forslag hvordan jeg kan utføre dette?
eller noen fiffige løsninger..
Dette må jeg bare prøve
Da får jeg som glassmester prøve å lage en slags glasskjøler.
Trenger bare kjøle noen få grader
ser for meg en firkantet "kasse" med delvise inndelinger slik at vannet går gjennom flere kammer med glass. kassen kan sikkert ikke være tykk tenket ca 300Lx150Hx30D. Finne noen gamle kjøleribber fra cpu pc eller noe slikt og montere på baksiden. kan da montere vifte på disse om ønskelig. Kansje også montere lufteskrue i toppen og inntak for co2... Tenkte at denne skulle settes inn mellom utvendig filter og utblåsning.
Hmm. siden dette blir laget i glass kan en faktisk montere en billig uv pære utenfor.
Noen videre forslag hvordan jeg kan utføre dette?
eller noen fiffige løsninger..
Dette må jeg bare prøve
Postet 06.12.09 kl 20:50
Postet 06.12.09 kl 21:04
Kai Henrik GunderstadOk, var det jeg trodde.. [B]Finne noen gamle kjøleribber fra cpu pc eller noe slikt og montere på baksiden. kan da montere vifte på disse om ønskelig[/B]. Dette må jeg bare prøve
Problemet med plast er å få limt det sammen på en sikker måte at det tåler trykk og ikke bir gift stoffer ut i vannet. (akvarie silicon "biter" ikke på plast)
Takk for god ide. Termisk kjøle pasta hørtes smart ut.
Flere forslag..?
Hvem selger billige slange deler.?
Postet 06.12.09 kl 21:14
Postet 06.12.09 kl 21:23
Joda, er vel ikke direkte kjøling, men et håp om å kompansasjon for det t5 røra varmer. dette er vel et forsøk på å få mer stabil temp i akvariet..
Min temp er ca 25-26 grader morgen og 28-29 på kvelden. dette er da med vifter som bråker for mye for min del. (står i stua)
Men hvis det er noen enklere måter å gjøre dette på uten å tømme lommeboka eller gjøre tiltak hver dag/kveld.. Har ikke så lyst å være uten dekk glass. lysrør og armatur blir så stygt og høy fuktighet..
Min temp er ca 25-26 grader morgen og 28-29 på kvelden. dette er da med vifter som bråker for mye for min del. (står i stua)
Men hvis det er noen enklere måter å gjøre dette på uten å tømme lommeboka eller gjøre tiltak hver dag/kveld.. Har ikke så lyst å være uten dekk glass. lysrør og armatur blir så stygt og høy fuktighet..
Postet 06.12.09 kl 21:41
Jeg vet ikke om det hjelper deg men jeg bruker bare dekkglass på ett akvarie og det er fordi armaturet hviler på glasset og jeg har ikke giddet å gjøre noe mer med det. De andre har ikke dekkglass og slik vil jeg fortsette å ha det for å si det sånn.
Hvis det er t5 lysene som er problemet så kunne du kanskje heller jobbet med å få luftet varmen fra de ut i rommet? Jeg vet, de vil sikkert lyse opp en masse men bare som ett-dags eksperiment kunne du kanskje prøvd å ta av lokket over eller i bakkant, om mulig så klart, bare for å se hvor mye det hjelper deg.
For å kjøle ned varmen fra t5 rørene med kjøleribber er jeg av en eller annen grunn en smule skeptisk til. Mye energi som skal bort og du har bare noen få meter å gjøre det på. I stuen er heller ikke temperaturen særlig lav, så forskjellen blir liten.
Hvis det er t5 lysene som er problemet så kunne du kanskje heller jobbet med å få luftet varmen fra de ut i rommet? Jeg vet, de vil sikkert lyse opp en masse men bare som ett-dags eksperiment kunne du kanskje prøvd å ta av lokket over eller i bakkant, om mulig så klart, bare for å se hvor mye det hjelper deg.
For å kjøle ned varmen fra t5 rørene med kjøleribber er jeg av en eller annen grunn en smule skeptisk til. Mye energi som skal bort og du har bare noen få meter å gjøre det på. I stuen er heller ikke temperaturen særlig lav, så forskjellen blir liten.
Postet 06.12.09 kl 22:03
Endret: 06.12.09 kl 22:08
Joda, er med på den, men vifter = lyd. Har 3 vifter allerede, men de har liten virkning og bråker så kona bli gal..
Har du sjekket lysrør på de kar du ikke har topp glass på.
var uten toppglass en stund men det gikk hart utover lysrør og høy fuktighet på elektronikken/drosslene. har dårlig erfaring med ødelagt lystopp.. Men er jo verdt et forsøk å se om det ikke skal mer til.
Har du sjekket lysrør på de kar du ikke har topp glass på.
var uten toppglass en stund men det gikk hart utover lysrør og høy fuktighet på elektronikken/drosslene. har dårlig erfaring med ødelagt lystopp.. Men er jo verdt et forsøk å se om det ikke skal mer til.
Postet 06.12.09 kl 22:37
3 vifter? Ikke verst, jeg hadde en slik en gang jeg også. Den drev meg til vannvidd. Men har du mekket dette selv? Har du drosslene i så fall på innsiden? Jeg monterte mine tre bak på utsiden når jeg laget lystoppen selv. De andre lystoppene (minus den med dekkglass) er originale og tre av dem er fra Juwel og alle disse har drosslene plassert slik at fukt ikke kommer til. Disse drosslene produserer også en masse varme.
Postet 06.12.09 kl 22:50
Joda, hjemmeprodusert lystopp ved tanke på saltvann på senere tidspungt. så jeg la inn 5 drossler (10 lysrør på 39w(akvarie er 185 langt så det blir 5+5)
Bruker selvfølgelig ikke alle nå. men varmt blir det.. Og ja alle drosslene ligger inni lystoppen var tanken å legge disse utenfor, men det var før jeg fikk øye på lednings kaoset det ville medfølge. skulle bli 35 ledninger. må hvertfall finne på noe.
Får håpe på kjøler til jul, og ja. Det medfører at nissen virkelig finnes..
Bruker selvfølgelig ikke alle nå. men varmt blir det.. Og ja alle drosslene ligger inni lystoppen var tanken å legge disse utenfor, men det var før jeg fikk øye på lednings kaoset det ville medfølge. skulle bli 35 ledninger. må hvertfall finne på noe.
Får håpe på kjøler til jul, og ja. Det medfører at nissen virkelig finnes..
Postet 06.12.09 kl 23:25