Trenger litt hjelp ang. scalare (side 2)

Plussmedlem
julie...
Jo det er den mallen der, fryktelig hvor negative dere er da. alt kan ikke bestemmes ut av en bok, fiskene har det bra og alt er som det skal i akvariet. det har stått i en uke nå, tror ikke fiskene dør av den grunn. Kjenner mange som har flere akvarier og de har ikke reagert som dere gjør. Jeg må begynne og spekulere på kunnskapene til de på dyrebutikkene her da siden de mener det vil gå bra etter at det har stått en ukes tid. men uansett takk for tilbake meldinger


Hei.
Det er ikke negativitet, Julie, det er kjemi. Du vil få problemer med nitritt og det kommer en nitrittopp om ca. en ukes tid. Dette stoffet kan, og vil mest sannsynlig, ta livet av fiskene siden det er giftig. De tåler en liten støyt av det i en kort, kort periode, men langvarig eksponering vil etter hvert ta knekken på selv den sterkeste. Men dette lar seg fikse ved at du skifter vann og skifter det ofte til filterbakteriene er mange nok til å håndtere nitritten.
Som relativt nystartet i hobbyen selv kan jeg av erfaring si at jeg har fått uendelig mye mer hjelp her på AF enn noe annet sted. Mulig noen kan oppfattes som negative og krasse i uttalelsene, men de mener det alltid godt.

Folk i dyrebutikker er som folk flest, de sier alt mulig rart. Noen ansatte gir gode råd, andre dårlige. Mitt inntrykk er at de har mer kunnskaper om landlevende pelsdyr enn akvariehold og at dette skinner igjennom når de kommer med anbefalinger. De er også klar over at de fleste mennesker som handler fisk o.l. går med en slags formening om at akvariefisk ikke lever lenger enn toppen noen måneder og at de dermed kan si omtrent hva som helst for å selge. Gamle tankesett om akvariehold henger ennå godt igjen i den gjengse forbruker og mange fisker lider av den grunn. Men det er ingen heksekunst. En liten dæsj kunnskap og en liten dæsj tålmodighet og en ørliten knivsodd med innsats så har fiskene det kjempefint.

Håper du nyter akvariet ditt og at vi ikke har skremt deg vekk.
Ha en fortreffelig jul.
Hilsen Viktor
julie...
Jo det er den mallen der, fryktelig hvor negative dere er da. alt kan ikke bestemmes ut av en bok, fiskene har det bra og alt er som det skal i akvariet. det har stått i en uke nå, tror ikke fiskene dør av den grunn. Kjenner mange som har flere akvarier og de har ikke reagert som dere gjør. Jeg må begynne og spekulere på kunnskapene til de på dyrebutikkene her da siden de mener det vil gå bra etter at det har stått en ukes tid. men uansett takk for tilbake meldinger


Folk som svarer på dette forumet prøver faktisk å hjelpe deg sånn at du unngår alle nybegynnerfeilene. Fiskene ser friske og fine ut nå ja, men får du høy nitritt i karet går det ikke lange tiden før fiskene dine dør en etter en. Når karet har stått i 3-4 uker kommer en nitrittopp som kan ta livet av fiskene. Et akvarium bør innkjøres i 4 uker før man tilsetter fisk for å unngå at du får nitritt-problemer (og ekstra arbeid). Siden du allerede har anskaffet deg fisker anbefaler jeg deg å anskaffe en nitritttest (dråpetest, ikke stripsene). Ved nitritt i karet er det kun vannbytter som hjelper hvis du vil at fiskene dine skal overleve.
skal se i dyrebutikken her i morgen om de har nitritt tester. Mente ikke og svare så krast igår, hadde bare en skikkelig dårlig dag etter at huset vårt har fått påvist store vannskader 1uke før jul men alt kan ordnes.
Da har jeg kjøpt nitritt dråpe test og det viser deg at vi har nitritt den ble så mørke rosa at den var mørkere enn alle de på fargekartet. Har byttet 50% vann nå og skal ha i medisin. skal bytte 20-30% hver dag og se hvordan det går.dere hadde så rett, man bør ABSOLUTT ha akvariet stående noen uker for og få en stabil bakterie flora
Ang nitritt
Viktor
[QUOTE=julie...]Jo det er den mallen der, fryktelig hvor negative dere er da. alt kan ikke bestemmes ut av en bok, fiskene har det bra og alt er som det skal i akvariet. det har stått i en uke nå, tror ikke fiskene dør av den grunn. Kjenner mange som har flere akvarier og de har ikke reagert som dere gjør. Jeg må begynne og spekulere på kunnskapene til de på dyrebutikkene her da siden de mener det vil gå bra etter at det har stått en ukes tid. men uansett takk for tilbake meldinger


Hei.
Det er ikke negativitet, Julie, det er kjemi. Du vil få problemer med nitritt og det kommer en nitrittopp om ca. en ukes tid. Dette stoffet kan, og vil mest sannsynlig, ta livet av fiskene siden det er giftig. De tåler en liten støyt av det i en kort, kort periode, men langvarig eksponering vil etter hvert ta knekken på selv den sterkeste. Men dette lar seg fikse ved at du skifter vann og skifter det ofte til filterbakteriene er mange nok til å håndtere nitritten.
Som relativt nystartet i hobbyen selv kan jeg av erfaring si at jeg har fått uendelig mye mer hjelp her på AF enn noe annet sted. Mulig noen kan oppfattes som negative og krasse i uttalelsene, men de mener det alltid godt.

Folk i dyrebutikker er som folk flest, de sier alt mulig rart. Noen ansatte gir gode råd, andre dårlige. Mitt inntrykk er at de har mer kunnskaper om landlevende pelsdyr enn akvariehold og at dette skinner igjennom når de kommer med anbefalinger. De er også klar over at de fleste mennesker som handler fisk o.l. går med en slags formening om at akvariefisk ikke lever lenger enn toppen noen måneder og at de dermed kan si omtrent hva som helst for å selge. Gamle tankesett om akvariehold henger ennå godt igjen i den gjengse forbruker og mange fisker lider av den grunn. Men det er ingen heksekunst. En liten dæsj kunnskap og en liten dæsj tålmodighet og en ørliten knivsodd med innsats så har fiskene det kjempefint.

Håper du nyter akvariet ditt og at vi ikke har skremt deg vekk.
Ha en fortreffelig jul.
Hilsen ViktorHar byttet akva opptil 5-6 ganger i løpet av de siste 15 år. Har unngått nitritt ved å bruke Bactozym,beholde endel / " arve " endel filtermatriale og vann.
det er som det ligger slim på bunnen av akvariet, hva er det ? hvitt slim som er i tråer?
tok en ny test nå og nå ligger det på 0,8 ? hva gjøre jeg galt? tar 5ml vann fra akvariet har det i 2glass, har så 5dråper av hver flaske i det ene glasset med akvarie vann og rister det godt og lar det stå 3min. det er fortsatt mørkerosa og nå har vi byttet 50% av vannet og hatt i medisin
Det tar tid. Med så mye nitritt må du bytte i flere dager før du vil se noen forskjell. Mulig du blir å se litt forskjell i morgen.
Hvilken nitritt test bruker du? Type fabrikat altså?
Plussmedlem
julie...
det er som det ligger slim på bunnen av akvariet, hva er det ? hvitt slim som er i tråer?

Hvitt slim i tråder er sannsynligvis sopp. Og da spørs det om du er for raus med maten. Hva mater du med? Flak forurenser masse og nå i oppstartsfasen er det best om du ikke mater hver dag og når de får mat så får de bare litt. Fiskene tåler det utmerket godt, så ingen grunn til eventuell medlidenhet på deres vegne.

Et lite PS i forhold til mating og hvor lenge man kan være borte fra de og greier. Fisker tåler å være uten mat i opp til 14 dager (og kanskje mer, avhengig av type fisk), så det er ingen grunn til panikk om du skal bort ei helg eller en ukes tid. Aldri kjøp såkalt feriefór i tablettform og ha oppi. Da får du råtten mat og nitritt igjen og risikerer å finne de døde når du kommer hjem fra ferie,
JBL testset nitrit NO2

Mallen min har fått noen bitte små hvite prikker, på finner og hele kroppen. Leste at jeg kan ta temperaturkur. kan jeg det med scalarer og en malle i ?
Plussmedlem
Hvis det er ancistrus (mallen din) du har så kan du godt kjøre temperaturkuren ja. Scalarene tåler det de, dessuten må jo hele karet behandles.
nei det er ikke det, det en en gul med brune prikker/striper. begynner på p, husker ikke hva den heter
Plussmedlem
En pleco da sikkert. De tåler også varmekuren.
hvor lang tid skal det ta før vi merker bedring da? han ser egentlig ikke noe bedre ut idag, tydlig at han klør. puster fort gjør han også.
Når alle prikkene er borte er fiskene friske. Har du luftepumpe som går, evt har du tatt filteret litt over vann slik at det lager god bevegelse i overflaten?
nei, filteret går ikke over vannet. den lager bevegelse i overflaten av vannet. har ikke luftbobler nei. Tror mallen min er en L66, det er den den ligner på nå. men den er ikke så stor ennå, ca 6cm så flekkene endrer seg sikkert med størrelsen
det er kun mallen som er syk, scalarene har ingen tegn til prikker
De vil få prikker de også. Hvitprikk er svært smittsomt. Har du lest hva hvitprikk egentlig er? Ser under "Artikler og les under "om sykdom"".
ja, har lest om det. ennå har han prikker og vannet er fortsatt på 32grader, hva skal vi gjøre?
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap