Lokke frem sandsnegler?

Fikk to sandsnegler med som blindpassasjerer i det forrige rekekjøpet mitt og syntes det var en artig overraskelse. Slapp dem ned i akvariet og lot dem vralte rundt i sanden.
Skal hjem til Stavanger i jula, og tenkte å ta sneglene tilbake til dyrebutikken før den tid, ettersom de, i motsetning til rekene, ikke klarer seg uten mat, og heller kjøpe noen nye når jeg kommer tilbake.
Problemet er at nå ha de små fleinkuddene gravd seg ned og er umulige å finne.

Har hørt at døde snegler er "nitrittbomber" og det gir meg litt nervøse vibber akkurat nå. Men ettersom de har gravd seg ned, og ikke kravlet opp til topps, så er vel det et tegn på at det faktisk finnes mat til dem under sanden (jeg la et lag tynnere sand over et lag grov sand som hadde vært i tanken en stund. Kanskje grodd noe alger på dem i løpet av den perioden?)

Hva bør jeg gjøre? Kan jeg trygt forlate tanken i en to-tre uker?
Har forresten 43 liters tank, som sagt tidligere.

Og forresten, rekene har nå begynt å få sansen for agurkstykket jeg kastet oppi i går. Hvor lang tid tar det før en i gjennomsnitt 1,5 mm tykk agurkskive begynner å lage nitritt?
Sandsnegler overlever nesten alt, så de ville vært min siste bekymring under fraværet Tror du trygt kan la dem være i juleferien.
Inaktiv bruker
Sneglelokking
hos meg pleier sandsneglene å krype opp av sanden med en gang jeg har matet, de klarer på et eller annet vis å få det med seg. Rundt 10-15 min etter mating med flakfor er det strødd med snegler her.

Når det gjelder mating med agurk, så bør du fjerne all ferskfor som agurk, brokkoli, paprika osv. etter maks en dag. Noen matvarer forringes fortere enn andre, så du får holde litt øye med det.

Tror heller ikke det er noe problem å la sandsneglene være i jula. De klarer seg utmerket på det som fins i sanden alene. Dessuten er det vel slik (i alle fall hos meg) at de som dør gjør det oppå sanden, ikke nedi. De råtner heller ikke hos meg, tror de andre sneglene fjerner avfallet selv.

hadde nok vært mer bekymret for rekene enn sandsnegle for og si det slik da. nesten umulig og ta knekken på dem jo. men ikke bli så veldig overrasket når du kommer hjem og finner en del flere en 2 sand snegler da, de er verre enn kaniner. hehe
Til min store overraskelse kom de opp begge to for et par timer siden. Den ene forsvant igjen, men den sitter og gomler på agurkskiven jeg la oppi i går.

Hvor dypt under sanden graver dem seg egentlig?
De graver seg dit maten finnes Som oftest er det spiselige partikler og sånn i de øverste lagene av sand bare, men ettersom karet blir gammelt så "kryper" partikler o.l. stadig lenger ned i bunnlaget.
Jeg vil tippe sneglene graver seg omtrent overalt egentlig, men som sagt; de foretrekker det laget som er nærmest maten og det er nær sandoverflaten.
Har hatt karet nå i snart tre-fire uker (brukte Nitridac i karet den første uka). Vet ikke hvor mye som har begynt å vokse enda.
Har grovkornet sand, håper ikke dem setter seg fast nedi der. Men dem heter vel ikke sandsnegler uten grunn.
Vis du vil ha skikkelig mye mat til de lar du bare lyset stå på hele tiden mens du er vekke.
Har jo en del planter og, tror ikke alle tåler konstant lys. Men jeg kan skru timeren til å være på lenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap