Er dette nok for å starte ett akvarium?

Akvariumpakken jeg kjøpte meg er noen år gammel, kjøpte den helt ny.. (hos tropehagen zoo)Har bare startet opp 2 ganger før, nå holder jeg på med min 3gang, siden jeg har flyttet osv.

Det som følgte med 75liters akvariumet er:
Tetratec varmekolbe, 50 eller 75W (usikker)
TetraTec IN 400 Filterpumpe

holder dette til å få ett godt miljø? Kjøpte en grus som hun dama på dyrebutikken anbefalte, både lyse og mørke steiner.
Nå har jeg 1 algspiser, 3 guppyer og 2 platy!
Har bare 1 plante (som jeg vet er ALTFOR LITE, men skal kjøpe inn flere nå når jeg drar til byen, bor 2.5timer unna nærmeste dyrebutikk) og 2 stk pyntegjenstander som er veldig blasse i fargen og ser egentlig veldig stygg ut. Men fiskene lever i beste velgående, ser det ut til. De er rolig.

Har begynt å fått noen alger, sorte prikker på plantebladene og grønneprikker på glasset.

Kan noen gi meg forslag til hva jeg skal gjøre? Hva med sirkulasjon pumpe eller luft pumpe? Eller er det alt i en, i den filter pumpa jeg har??

Har lest mange bøker og akvarie skolen her også. Skal prøve å ta bilder av akvariumet mitt senere idag, problemer med kameraet.
Hei. Velkommen (tilbake?) til hobbyen.

Pakka du nevner høres grei ut den. Du sier du har lest akvarieskolen; har du da satt deg inn i dette med innkjøring av filter? Har du det skal jeg ikke legge ut om det, men hvis ikke så bør du lese litt om dette nå så du unngår døde fisk og elendighet.

Filteret ditt skal sørge for sirkulasjon i vannet; det igjen fører til at vannet tar opp oksygen fra overflaten noe som er livsnødvendig for fiskene. Du trenger ikke egen luftpumpe for det. Bare sørg for at filteret står slik at det lager bevegelse i vannoverflaten.

Alger kommer av ubalanse mellom næringsstoffene i akvariet; ofte pga. overforing eller at lyset står på for lenge hver dag. I nevnte Akvarieskolen er det en artikkel som heter noe slikt som "om alger"; der står det litt om årsak til at alger oppstår og hva du kan gjøre for å bote på "problemet".
Takk for svar Har lest om alger ja, det endte med att jeg flyttet akvariumet til gangen istede for å ha det på stua hvor det er mye lys for å prøve å begrense mengden med lys. Men tror fortsatt det får for mye lys? Hvor mye lysmengde er anbefalt? (leste noe om å mørklegge akvariumet i 1 uke, har noen prøvd det? ) Eller så kan det være att fiskene får for mye mat?. Innkjøring av filteret brukte jeg ca 3 uker på, i mellomtiden var guppyene og platyene i ett litt mindre akvarium. Alle sammen lever ennå, og det er vell nå ca 6uker siden fiskene kom i det større akvariumet mitt. Skjønner det er for lite gjemmelplasser osv, men det skal jeg fikse på når jeg kommer meg til byen å for kjøpt litt mer ting og planter
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap