Reke som mister egg?

Jeg har en CRS reke som har vært gravid ganske lenge nå. Men i steden for at eggene vokser, ser det heller ut til at det blir færre og færre av dem. Rekemor selv ser ellers frisk og opplagt ut.

Det skal nevnes at jeg hadde en traumatisk forgiftningsepisode for noen uker siden (tråden "Krisehjelp for reker"), der jeg med nød og neppe klarte å berge livet til rekene, men en gravid reke døde kort tid senere.

Er eggene døde, er det derfor hun slipper dem? Eller kan det være andre grunner?

En del reker(bla amanoreker) legger kun egg i brakkvann. men dette er vel ikke tilfellet til crystal red... jeg leser fra akvariereker.no at: Denne arten drettes best i temperaturer fra 20 til 23 C. og i blødt vann. Under ideelle forhold bærer hunnen frem opp mot 40 egg hver 5 – 6 uke.
så kanskje du rett og slett har feil temperatur eller vannverdi?... Husk også at rekeegg er veldig godt fôr for andre fisker. Jeg har en reke i lag med andre fisker, hver gang det kommer egg går fiskene rundt og napper på buken. vet ikke om dette er relevant eller vanlig? uansett, en del rekearter "slipper fra seg" eggene hvis de ikke trives... håper dette ga litt innsikt...
De har 23 grader, og de har ikke andre fisker sammen med seg enn en ancistrus. Om vannverdiene hadde vært helt ute å kjøre, så hadde de vel ikke blitt gravide i det hele tatt?

Forgiftningsperioden har stresset rekene og gravide hunnen. Da har hun sluppet eggene og er ikke fornøyd med vannverdiene dine. Og dessuten reker er gruppe flokk individer så du bør ha flere en 5 stk for økt trivsel og glede.

Når rekene trives og er glade da formerer de seg, sånt som mennesker. :P
hei. har ei kirsebær reke som mista hele eggklasen sin.de ble liggende oppå en plante,etter noen dager så klekka egga å nå er det mange små.
grunnen til at hu mista de tror jeg er stress,kjøpte hu i butikk å da hadde hu egg.det var kun en dag etter jeg fikk henne i karet mitt at hun slapp eggene. om det kan våre noe sånn som gjør det vet jeg ikke. men en vet aldri.
Haha, fint at jeg får leveranse fra Tommy snart, da De er 5 reker i det karet nå, og jeg tror og håper at vannverdiene er gode, for bortsett fra det med eggene så trives alle og de minste vokser i en fart.

Men jeg holder en knapp på at det var giften som fikk henne til å miste eggene. Hun har noen egg fortsatt, men de vokser ikke... Så jeg tror nok de er døde

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap