Filter og pumpe?

hei!
har sett på et 112l akvarium. det kommer med innvendig filter (HAILEA HL-BT 700 Innenfilter 690 L/H mit kull-Box). er det noen som kjenner til dette filteret?
har sett at noen akvarier blir levert med en "luftpumpe" (lager bobler i vannet) trenger jeg den? hva er den egentlig til?
takk for svar
Plussmedlem
LinnL
hei! har sett på et 112l akvarium. det kommer med innvendig filter (HAILEA HL-BT 700 Innenfilter 690 L/H mit kull-Box). er det noen som kjenner til dette filteret? har sett at noen akvarier blir levert med en "luftpumpe" (lager bobler i vannet) trenger jeg den? hva er den egentlig til? takk for svar:)

Brusestein eller luftpumpe brukes for å skape bevegelse i vannoverflata slik at vannet bedre tar opp oksygen. Det er nemlig gjennom overflatebevegelse at vannet gjør dette, ikke gjennom boblene som folk ofte tror.
Så lenge du har filterpumpe som gjør samme jobben er slike luftpumper stort sett overflødige.
Filterpumpen din har jeg aldri hørt om. Gjorde et kjapt googlesøk og den ser jo helt grei ut.
hvor mange liter/h er trenger man til et 112l akvarium? holder det med 500/h eller blir det for svakt? spiller det noen rolle om glasset på akvariet er 5 eller 6 mm tykt?
Plussmedlem
Ja, det skal nok holde. Så lenge pumpa ikke er kraftig underdimensjonert eller man har fisk som krever stor filtrasjon og sirkulasjon vil den nok duge. Personlig ville jeg gått for en justérbar pumpevariant med større styrke enn 500 l/t, men mener det skal holde til til 112 litern ja.
Glasstykkelse betyr ikke mye, annet enn for vekta av selve akvariet. 5 mm kan være like sterkt som 6 mm, det avhenger av glasstype og tilverkelsesmetode.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap