540liter prosjekt (side 2)

[External Image]
har tappet ut vannet igjen, for å flytte litt på karet, da tok jeg i sammeslengen å fylte oppi sand, det ble litt over 70kg med rådasand :P
ser litt mye ut kansje, men pytt pytt.
Men så er det å finne ut hvordan plassere røtter?

ha en god lille julaften

-Robin
Heisann! Synes det er fint når det er godt med sand i karet, jeg. Kjekt å følge med på denne tråden siden jeg har en 540 selv som jeg skal lage til "en vakker dag". Hvilke fisker har du tenkt å ha?
E.B.
Heisann! Synes det er fint når det er godt med sand i karet, jeg. Kjekt å følge med på denne tråden siden jeg har en 540 selv som jeg skal lage til "en vakker dag". Hvilke fisker har du tenkt å ha?


hei du
jepp, jeg er enig med deg der gitt, mye sand er bra, mye grobunn for planter, og vis jeg skaffer meg noen gravende arter så er jo det er pluss og

sanden jeg har nå er omtrent 70kg Rådasand 0,8-1,2mm,
skal gå bra men er ikke helt sikker, må lese litt,

På bunn:
jeg tenkte jeg skulle ha en "god" gjeng med corydoras der, kansje sånn 30-40stk.. usikker på art enda, men panda er en kjekk cory syns no jeg,
flotte naturlige farger

Midten/toppen: skal være noen ciclider, fått veldig sansen for jordspisere, så jeg syns geophagus altifrons hadde vært kult å hatt.
eller altum scalare kansje, eller bare den scalara som ligner på altum.. vis jeg hadde funnet et avlspar med diskus men fine farger og til grei sum, så hadde jeg nok hatt de og

men jeg vil kun ha en av de 4.. eller så blir det fort rotete og stresset fisk i karet.


så, drømmen nå er å få tak i ca 40 stk corydoras panda, 10(?)stk geophagus altifrons, en liten gjeng med enten L134, eller L200
da er det nok fullt der.

noen som har peil på denne jordspiser arten jeg har snakket om?
det meste er å søke seg fram til, men finner ikke kjønnsfordelinga man må ha..
om man kan ha 5 gutter og 5 jenter, eller om jeg kan ha 2 gutter og 8 jenter eller motsatt :S hjelp?

god kveld!
-Robin
[External Image]
hadde oppi "litt" eikeblader i stad:P en stapp kiwipose faktisk

sånn ser karet ut nå
[External Image]

god jul videre

-Robin
Synes karret ditt begynner og se veldig bra ut, og kunne ikke vært mere enig i fiske valget.
Et parr med voksende diskuser(noe man utrolig skjelden kommer over billig), og altumer-de er noen utrolig rå flotte scalarer, vannvittig høyreiste og stolt der de seiler igjennom karret, men altumer er heller ingen billig fisk og kjøpe og er i tillegg veldig vanskelig å få tak i, ikke umulig men bare vanskelig.
VF Peru scalare kan minne endel om altum, disse er også rå flotte.

Du må jo bare ta deg en tur og titte her hos meg, har jo både diskuser, altumer, VF Peru scalare og leopoldi(dverg scalare), dette er fisker jeg har i samme karr og det fungerer flott.

Og en gjeng med cory/panda på bunnen vil bli et flott syn-men takler disse så høy temp som diskuser og altumer bør ha??
Ken Myrseth
Synes karret ditt begynner og se veldig bra ut, og kunne ikke vært mere enig i fiske valget. Et parr med voksende diskuser(noe man utrolig skjelden kommer over billig;)), og altumer-de er noen utrolig rå flotte scalarer, vannvittig høyreiste og stolt der de seiler igjennom karret, men altumer er heller ingen billig fisk og kjøpe og er i tillegg veldig vanskelig å få tak i, ikke umulig men bare vanskelig. VF Peru scalare kan minne endel om altum, disse er også rå flotte. Du må jo bare ta deg en tur og titte her hos meg, har jo både diskuser, altumer, VF Peru scalare og leopoldi(dverg scalare), dette er fisker jeg har i samme karr og det fungerer flott. Og en gjeng med cory/panda på bunnen vil bli et flott syn-men takler disse så høy temp som diskuser og altumer bør ha??

hei ken!
hyggelig at du tar turen inn på tråden min)
jeg veit ikke så mye om discus enda, men vis jeg skulle hatt et par, måtte jeg da hatt en gjeng i tillegg da?
for vis ikke, og det hadde gått med kun 2 stk, som er et par så kansje jeg går for det assa
for det er jo verdt pengene tenker jeg..

for det er jo mye enklere og ikke minst billigere å kjøpe discus dom allerede har funnet sin partner, å ha bare de 2 i akvariet.

det er nesten at jeg drømmer om dette akvariet når jeg sover, kan nesten ikke vente til jeg har fått fisk oppi der
men hver gang jeg ser på dette akvariet, så virker det nesten mindre og mindre for hver gang, litt synd det, men det er jo sånn litersyken er, er det ikke?

neste gang er det 720, så er det 1200, så er det innedam på flere 1000 liter

men tilbake til virkeligheten og til mitt "lille" 540 liter akvarie,
ca halvparten av eikeløven jeg har hatt oppi, har sunket, når resten har synket så ser jeg hvor mye jeg egentlig har hatt oppi..
ser mye ut allerede, håper ikke fiskene, spesielt corydorasene kommer til å irritere seg sånn særlig over det men

for dette blir et tjukt lag med eikeblader på bunn altså

fortsatt så er det geophagus altifrons som er i min drøm å ha i akvariet, eller et par med discus(dersom de klarer å være sammen, kun de 2)
og corydoras på bunn

så til dagens ubesvarte spørsmål;

1. Blir corydoraser plaget av for mye eikeløv på bunn?
2. Kjønns sammensettning av jordspisere (geophagus altifrons)?
3. kan jeg bare ha 2 discus i karet, dersom de er et par, evt lekspar?

takk for hjelp, håper på svar

god kveld videre

-Robin
Robzko
1. Blir corydoraser plaget av for mye eikeløv på bunn?


Fint kar!

Spørsmål en kan jeg svare på: NEI!! Hehe. Coryer kommer fra steder hvor det ligger massevis av bladavfall på bunnen, så eikeblader i et kar med corydoras er helt perfekt

Jeg har forresten akkurat byttet avatar, den nåværende viser en corydoras som ligger under et eikeblad
ElinH
[QUOTE=Robzko] 1. Blir corydoraser plaget av for mye eikeløv på bunn?


Fint kar!

Spørsmål en kan jeg svare på: NEI!! Hehe. Coryer kommer fra steder hvor det ligger massevis av bladavfall på bunnen, så eikeblader i et kar med corydoras er helt perfekt

Jeg har forresten akkurat byttet avatar, den nåværende viser en corydoras som ligger under et eikeblad
ok, hehe
visste ikke helt om det kunne bli for mye se :P
takk skal du ha
god kveld videre.

-Robin
Du kan fint ha et parr diskus i karret, det fungerer fint det, har selv 3 BB-karr med kun et parr med diskuser i hvert.
Så et parr eller helst et leksparr blir rå flott i karret ditt, men i et såpass stort karr så blir det litt "lite"fisker viss du kun skal ha et parr med diskuser som hoved fisk-spe på med en stim altumer, VF peru scalare og/eller leopoldier, da får du et garantert blikkfang.
Med de bunnfiskene du skal ha, så er jo den plassen tatt, og det er rå fint med en stim "bunn"fisker som fyker rundt i karret, har selv over 20 stk L maller på bunnen i 660 l min og det er et utrolig flott syn når jeg mater og alle de stripete L mallene kommer fram.
Coryer har jeg lite greie på s¨jeg spørr igjen, tåler pandaen så høy temp som 28-30 grader over tid?

Du får be meg på en kaffe/brus når du har fått noen innbyggere i karret, ingen ting som engasjerer med mere en et karr med kuule sør amrikanere i(diskus, scalarer, altumer ++++).

Men som sakt tidligere, du må bare ta deg en tur, for en fiske prat og en titt-vi er jo nesten naboer.

Nå husker jeg ikke i farten hvilket filter/e du har valgt til rensing av dette karret, så da spørr jeg vettu-hva havnet valget på der?
Ken Myrseth
Coryer har jeg lite greie på s¨jeg spørr igjen, tåler pandaen så høy temp som 28-30 grader over tid?


Panda er ikke en cory jeg ville hatt i et discuskar. Den vil gjerne ha kjøligere vann enn mange andre coryer.

Sterbai er vel klassikeren i discus-kar. Adolfoi tåler også høyere temperatur, men om den kan gå i et discuskar er jeg usikker på. Aeneus tåler også "discus-temp" vil jeg tro. Det er egentlig litt innviklet dette, for det er ingen tvil om at de aller fleste cory tåler tempen discusen går i, i en stund. Men på lang sikt er jeg mer usikker, siden de fleste cory kommer fra steder hvor temperaturen svinger en del gjennom året. Når vi er oppe i jevnt 30 grader hele året så er det ganske varmt. Jeg har ingen egne erfaringer å dra nytte av heller, så det er ikke lett å si noe sikkert. Men panda bør ikke velges i hvert fall.
ang den pandaen, så har jeg søkt litt på google ang de, her på akvaforum så står det 20-25grader sånn ca, nesten overalt ellers så står det 72-79 fahrenheit, (ca22-26grader) så jeg satser på 26 grader, men har hørt meg litt rundt på aquamanias og dahls ang pris på adolfoi, om det er mulig med kvantiumsrabbatt
hehe

problemet mitt er å komme seg til de forskjellige butikkene da, ingen som vil kjøre en 19 åring til en dyrebutikk langt unna, hehe

så i mellom tiden til jeg får innkjørt akvariet og skaffet sjåfør, så kan jeg jo tenke på:

Corydoras panda og Jordspisere i karet(Geophagus altifrons)
eller
Corydoras Adolfoi Og et diskus par, med noen dvergscalarer eller peru altum scalare..

alt avhenger av nav, og om de får gitt meg de pengene jeg skal ha )


kommer gjerne nedom en tur jeg ken, bare send meg meld når det passer for deg det du

98 65 30 67

er stort sett hjemme jeg vettu

skriver mer seinere

-Robin
ang filter, så er det Fx5 som skal gjelde hos meg, men må bare komme meg til dahls for å kjøpe først hehe
ganske billig der.
så vis du skal nedover en gang ken, så hopper jeg gjerne på jeg :P

-Robin
Skal nedover snart jeg og bytte en MH pære til saltvannskarret mitt, så du kan seff sitte på/bli med nedover.

Adolfoi er et knall valg til diskuskarr.
Har selv noen aenus disse og fungerer flott i et diskuskarr.

Så når har du kroner til pumpe kjøp? si ifra så kan jeg legge turen nedover til dahls da.
jeg har pengene klare jeg, hehe
er du hjemme i dag eller ken, sånn at jeg kansje kunne ha kommet en tur?
-Robin
eller i morgen? :P
-Robin
god "morgen"

idag må jeg bytte vann i karet, tenker sånn ca 70%.
jeg vaska ikke rådasanden før jeg hadde den i karet, så må nok ta et vannbytte..
kommer antakeligvis bilder etterpå, har lånt et kamera av frua

-Robin
sånn ser det ut nå, fortsatt litt uklart men.. bare jeg får pumpe i hus, så blir det nok bedre

har btw bare noen små pumper som holder vannet i bevegelse nå, og ei luft pumpe som går,..

har forresten sett Avatar i kveld, drit bra, noen andre som har sett den?

-Robin
tips til innredning i resten av karet?
planter?

-Robin
jeg ønsker dere alle her inne et godt nyttår!
kos dere i kveld

-Robin
lenge siden jeg har skrevet noe her nå.

men karet har stått til innkjøring siden rett etter nyttår. men en utvendig pumpe av typen sera.. ikke en god nok pumpe for min del, men kjøpte en fluval fx5 for en drøy uke siden og har flyttet en del filtermasse fra sera pumpa til fx5'en. skal ta vekk den sera pumpa om en ukes tid tenker jeg, så er karet klart til innbyggere snart tenker jeg

har flyttet røttene litt, tatt ut det meste av eikeløvet jeg hadde der, vannet ble veldig grumsete med alle de bladene, til tross at jeg skylte de godgt og lot de tørke en uke for jeg hadde de i karet.

har noen sverdplanter oppi karet nå, samt noen anubias.
skal til butikken til ken snart og kjøpe fler planter evt noen fler røtter å ha oppi der
har forresten 2 nye red moore røtter i karet nå, slet litt med at de flyter rundt og var vanskelige å legge riktig, så skrudde fast noen sugekopper på baksiden av røttene og presset de til bakruta må få flere av de røttene

det jeg vil ha av fisker nå er:
20-30 corydoras.
10-15 L134 eller annen fancy liten L-malle.
og en gjeng med en fargerik geophagus art som da vil være "hoved fisken" i karet mitt

Mvh Robin
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap