Hvordan vet man

om hvor gammel fisken er?

Jeg kjøpte noen molly fisk for ikke ås lenge siden her og denne uka hadr 3 av fiskene plutselig strøket med. Ikke noe tegn på sykdom i akvariet hvis ikke det er innvendig som man ikke kan se da evnt. Nitrit er det ikke for fargen er gulaktig når jeg har testa, ph ligger på 7,5, har fast byttedag av vannet og bytter ca 1 bøtte med vann 1 gang i uka, mater til fast klokeslett hver dag pga små yngel oppi der. Har lest ganske mye på forumet men fant ikke noe svar på hvor lenge fisken lever egentlig. de dør jo av alderdom de også så kanskje det kan være en tilfeldighet og er alderen. Merkelig....
Plussmedlem
Molly lever i ca. 3 år, men det er flere faktorer som bestemmer det.
Hvor kjøpte du dem? Privat eller butikk?

Hvis tre fisker dør med kun få dagers mellomrom så er det enten sykdom eller forgiftning.

Hvor stort er karet?
Jeg kjøpte dem hos arilds zoo på sellbakk.

Karet er vel 54 l trur jeg.....
Plussmedlem
Hvor lenge har du hatt karet?

En 10-liters bøtte ved vannskift blir litt lite, egentlig. To er bedre

Hvor mange molly kjøpte du, og hva slags andre fisk har du?
Oppfører de andre fiskene (hvis det er noen andre) seg "normalt"?

Selv om disse mollyene eventuelt er fra samme kull, altså like gamle, så vil de neppe dø av alderdom samme uka.
Det kan virke som det er noe med vannverdiene, eller så var de kanskje syke allerede da du kjøpte dem.

Tetra dråpetest? Hva slags gulfarge?
Har hatt karet siden i sommer en gang.Husker ike helt når jeg fikk det.

Jeg hadde 2 fra før da jeg kjøpte 5 mollyer til. Har også to maller og 2 sneglespisere der som jeg kjøpte sammtidig som de nye mollyene.
De som døde var en av de gamle jeg hadde fra før som har vært der siden jeg begynte med akvariet og 2 av de nye. Ingen andre. De svømmer rundt omkring og ser ut som de trives veldig godt. Har fått små yngel, men hvor mange det er av dem har jeg ikke snøring på men er ikke så veldig mange.

Giulfargen er ikke kyllinggul eller ferskengul, den er mere limeaktig....
Når en tester, være seg med strips eller dråpetest må man vel nesten bare se på vedlegget til testene for å kunne se hva fargene skal representere. Så på linken; man kan da ikke seriøst si at folk skal diskutere om noe er kyllinggult, ferskengult og lime-gult??
Har du hatt litt salt i vannet?

Når man har levendefødende fisk, særlig molly så lønner det seg å bruke litt akvariesalt. Fiskene har lett for å ikke trives om de ikke får saltmineralene i vannet. De kan bli gråflekkete og også dø uten at det er noen ytre tegn.

På et 54ltr kar kan du gjerne bytte ut 1/3 av vannet hver 3. uke. Om du ikke overmater eller har innmari mye fisk oppi der skal det holde seg fint da. Husk å bruke aquasafe som fjerner klor og renser slimhinnene på fisken og litt akvariesalt enten i form av tabletter eller løst =)
Crispy
Har du hatt litt salt i vannet? Når man har levendefødende fisk, særlig molly så lønner det seg å bruke litt akvariesalt. Fiskene har lett for å ikke trives om de ikke får saltmineralene i vannet. De kan bli gråflekkete og også dø uten at det er noen ytre tegn. På et 54ltr kar kan du gjerne bytte ut 1/3 av vannet hver 3. uke. Om du ikke overmater eller har innmari mye fisk oppi der skal det holde seg fint da. Husk å bruke aquasafe som fjerner klor og renser slimhinnene på fisken og litt akvariesalt enten i form av tabletter eller løst =)


Ikke salt! For all del, du må jo spesifisere om du mener GHsalt eller et annet mineraltilsetning, ja levendefødene burde gå i hardt vann, men ikke i brakkvann, så ikke kast havsalt i karet ditt, uten meeeeget go grunn

En spiseskje akvariesalt til 100ltr vann. Altså veldig lite, men det gjør stor forskjell for fiskene.

IKKE noe GH salt eller liknende, men vanlig havsalt eller kjøp salt spesielt til akvarier i en dyrebutikk, det inneholder også andre mineraler som er bra mot blant annet immunforsvaret til fisken.
Crispy
En spiseskje akvariesalt til 100ltr vann. Altså veldig lite, men det gjør stor forskjell for fiskene. IKKE noe GH salt eller liknende, men vanlig havsalt eller kjøp salt spesielt til akvarier i en dyrebutikk, det inneholder også andre mineraler som er bra mot blant annet immunforsvaret til fisken.


Forklar meg en eneste god ting med vanlig salt ? sånn rent bortsett fra sykdommer, der jeg da tar ut fisk og gir de et saltbad, har jeg aldri salt i vannet.

det er jo tullete! Så lenge vannverdiene er fine, så er det jo ingenting som tilsir at ferskvannsfisk skal ha salt. Fiskene i det fri driver jo ikke å får en spiseskje salt en gang i blandt.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristine Jorskogen
Reklame for plussmedlemskap