Termofilter vs. vanlig filter og varmekoble

Som tittelen sier, termofilter eller vanlig utvendig filter og varmekolbe?

virker som det er få som bruker/anbefaler termofilter på forumet her så må bare spørre da jeg har tenkt til å kjøpe et termofilter sammen med mitt nye kar, trigon 350
Plussmedlem
La oss si at varmeelementet slutter å fungere innenfor reklamasjonsperioden/garantien.
Selger ønsker da kanskje hele filteret i retur.
Da har du et problem.
Enklere å sende (og erstatte) kun en enkel varmekolbe. Et innkjørt filter vil man nødig kvitte seg med.
Jeg har hatt noen av Eheims termofiltere. Det er deilig å slippe varmekolbe i karet. Jo mindre tekniske duppeditter der, jo bedre.
Driften av filteret har en egen stikk-kontakt, og varme-elementet en annen. Man kan altså plugge ut varmen om man ønsker, uten at det går utover filtreringen

Jeg hadde aldri noen problemer med mine, de leverte prikkfri temperaturkontroll bestandig. En halvtime ca etter et kaldt vannbytte var tempen normal igjen. Det går altså mye fortere enn med en vanlig varmekolbe.

Nå har jeg ikke lenger bruk for varmekolber stort sett, siden det er så varmt på akvarierommet, så jeg har ikke lenger noen termofiltere. Men min erfaring var altså bare positiv, og Eheim pleier å levere kvalitet og stabilitet.
For noen år siden hadde imidlertid Eheim en bestemt serie av de større termofilterne der enkelte klikket og kokte fisken hos kunder. Såvidt jeg husker fikk de erstatning hos Eheim, og det har ikke skjedd siden. Feilen ble rettet.
Men dette er ikke noe typisk ved disse filterne, det er mere typisk og noe man hører oftere om ved vanlige, løse varmekolber i karet. Har lest om koking av fisk pga varmekolber som klikker her på forumet mange, mange ganger. Småelektronikk av varierende kvalitet... vel, det er en mye større risiko enn et termofilter fra en pålitelig leverandør.

Men jeg tror også Loomis har et poeng. Dersom det nå skulle skje noe med varme-element delen, kan du ikke sende inn filteret for reparasjon. Ikke uten et låne-filter iallefall.

Jeg har opplevd problemer med ET eneste tønnefilter fra Eheim (og jeg har hatt mange etterhvert...). Det hadde jeg kjøpt hos www.Aquaristikshop.com. Jeg kontaktet dem og forklarte problemet. Husker ikke nå hva feilen var, men det var kanskje et termofilter der varme-elementet ikke virket. Filteret virket ellers helt fint og jeg hadde det i drift hele tiden.

Siden filteret hørte til et akvarium proppet med scalare-yngel i oppveksten, hadde jeg ingen sjans til å ta det fra dem og sende det tilbake, og det forklarte jeg for dem. Etter en kort betenkningstid sa de: "Ok, vi stoler på deg. Vi sender deg et helt nytt filter, og når du får det, sender du det gamle i retur til oss, så Eheim får se på det".
De sendte meg faktisk et helt likt, nytt filter uten å først ha fått det i retur av meg. Når det nye filteret kom, flyttet jeg alt filtermaterialet over i det, og så kunne jeg returnere det som det var feil på Jeg beholdt det nye, det gamle ville de bare ha for at Eheim skulle finne ut av feilen og lære av det. De vil jo vite sånt, så de kan forsikre seg om at samme feil ikke skjer igjen.

Snakk om service

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap