Tetraene mine mister farge og dør

Kan noen forklare meg hvorfor Neon Tetraene mine dør? Og hva jeg kan gjøre for å stoppe det?

Jeg har et 60 liters akvarium som kjøpte nye fisker til for noen dager siden. Jeg hadde 5 små mollyer(født i sommer) og 2 neon tetraer fra før. Jeg kjøpte 10 Noun tetraer, 3 slørhaler og 1 ”sugekopp”-fisk(vet dessverre ikke hva den heter). Jeg har nettopp sjekket vann verdiene og de virket helt normale.

I dag tidlig fant jeg en død tetra, den må ha dødd i natt, for alle så friske ut i natt. I tillegg var den en tetra som hadde mistet fargen på ryggfinnen og litt nedover sidene. Denne har jeg tatt ut av akvariumet, men nå tror jeg denne snart dør. Litt senere fant jeg en død til, og enda en som hadde mistet fargen, så den har også fått nytt hjem. Jeg har prøvd å ta bilder, men de ble så uklare at man ikke så noe.

Hva skal jeg gjøre for å redde resten? Jeg har forresten ikke merket noe på de andre fiskene. Bortsett fra at de nye fiskene ikke spiser skikkelig, vet ikke om det er fordi det er nytt for dem eller noe annet. Noen forslag?

Hva skal jeg forresten gjøre med fiskene som allerede ser syke ut?

Håper på svar!
Hmm. Inntill du vet mer om hva som forårsaker dette vil jeg anbefale vannbytte, 50%.
Bruk bøtter som aldri har hatt vaskemiddel/såpe e.l i seg, kun brukt til rent vann.

Du skriver at vannverdier er normale. Hva legger du i at verdiene er normale? og hvilke vannverdier har du testet for (pH?, kH?, Th?, type NOx? etc), temperatur?
Info om substrat, pumpe og pumpestatus, fremmedlegemer? etc..
Og sykdomstegn utover mistet farge?
Da er vann bytte gjort!

Jeg sjekket vann verdiene med en strips jeg har fått. Etter den stod det ok, den sjekket følgende NO3- og NO2- var ca 0mg/L, GH var ca 4d(?), KHvar ca6d, pH var ca 6,8, og Cl-var 0. Temeratuer en på 27 grader C.

Jeg har en plante oppi der som er ny(store, lyse grønne blader), steiner som alltid har vært der, et par skjell som også alltid har vært der. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forklare pumpa, det er en jeg har hatt kjempe lenge som filtrerer vannet. Det står Fluval 1 på den. Også har jeg et varme-apparat oppi.

Jeg kan ikke se noe annet enn at de mister farge, men de som har mistet farge ser litt slappere ut enn de andre. De har mistet fargen veldig fort. I går så alt fint ut. Og den ene har fått den fargeløse flekken sin i løpet av et par timer i dag.
Ok, noe demret etter at jeg skrev det første innlegget så jeg gjorde noen kjappe søk her, og fant bl. annet dette:

Neonsyke:
Neonsyke (plistophora hyphessobryconis) rammer vanligvis neontetra, men kan også ramme andre fisker, spesielt i tetrafamilien. Sykdommen gjenkjennes ved at fisken mister fargene i halen, og siden fremover kroppen. Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.

Behandling: eSHa 2000 stanser videre utbrudd, men infiserte fisk kan man ikke berge. Disse bør avlives så humant som mulig.

Dette høres jo ut som noen av dine symptomer...Jeg har ingen erfaring med akkurat denne sykdommen, så noen andre bør kanske inn på banen med gode råd.

Jeg fant medisintypen det referes til her:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=392

Det er enten neonsyken eller falsk neonsyke (columnaris). Begge er dødelige som fy, men én av forskjellene er at neonsyken stort sett holder seg til neontetraer, mens columnaris angriper alt (bakteriell).

N. er en parasitt som finnes under huden til fiskene og lammer musklene. Du vil derfor se at angrepne fisker mister bevegelighet. Den sprer seg derfor når fisker dør og andre spiser av denne.

C. spres gjennom vannet og kan derfor smitte mens fiskene er i live.

N. stoppes ved å fjerne syke fisk; sykdommen kan ikke kureres.

C. stoppes ved å medisinere med spesielle antibiotika; angrepne fisker kan sjelden reddes.

Uavhengig hvilke av disse sykdommene det er (vanskelig å si) så ville jeg i alle fall tatt ut og avlivet all fisk som viser tendens til sykdom. Er du heldig klarer du å stoppe det der.

Én ting som vil vise hvilken av sykdommene det er, er hvis andre fisk enn neontetraene dine blir syke.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap