Oppdrett ancistrus.

Jeg sliter litt med at det er så få av ynglene overlever. Noen som har noen erfaringer ang dette?Jeg har grus i bunnen nå, men jeg skal bytte denne ut med biltema sand er planen. Har ellers noen guppy og molly yngel i karet som er på 110l.
Ancistrus yngel er veldig skjøre overfor endringer i vannverdier. De tåler ikke særlig temperaturforskjeller, og et kaldt vannbytte kverker ofte Ancistrusyngel i hopetall... Jeg har kverket mange uskyldige småmaller i min tid, før det omsider gikk opp for meg at det var det kalde vannet som var årsaken.
De liker heller ikke endringer (merkbare) i ph og gh. Stabilitet i vannverdiene er altså viktig. Ikke foreta noen justeringer i et kar med Ancistrus yngel.

Ved vannbytter bør vannet ha samme temperatur som vannet i akvariet. Ikke bruk vann fra varmtvannstanken for å spe ut kaldtvannet med... det er mye slam og dritt på bunnen av en slik varmtvannsbereder, ikke sunt for fisk overhodet.

Sett gjerne vannet i bøtter dagen før du skal bruke det, så er det passelig romtemperert når du skal ha det. Evt legg en varmekolbe i bøtten, stilt inn på samme temp som i akvariet.
Eller kanskje vannbøttene kan stå over natta på badegulvet? Det er ganske kaldt på et vanlig gulv. Test og se, sett en bøtte vann på gulvet og en bøtte på kjøkkenbordet. Forskjellen dagen etter i temperatur, kan være flere grader, minst 2°C har jeg merket.

2°C kan være nok til å ta knekken på Ancistrus yngel. Frem til de når en størrelse på ca 4 til 5 cm, er de ganske skjøre, men aller mest skjøre opptil 2 cm. Etter at de har passert 4 cm pleier de å bli den mer hardføre, tøffe mallen de fleste av oss kjenner i hobbyen
Tusen takk for bra svar! Lurer litt på d ang bunnsubtrat, hva bruker/brukte du til yngelen? Jeg vurderer sterkt å bytte. Har idag engelsk elvegrus som egentlig er stein i litt stor størrelse. Vet ikke om dette er grunnen til frafallet, men jeg tror den kan være en medvirkende årsak.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap