Blir dette for stort og klumpete?

Har akkurat fylt akvariet mitt. Ønsker sør-amerikansk biotop. Er ikke helt enig med meg selv om rota blir for stor eller ikke. Noen gode ideer ? hva slag planter bør jeg bruke, og hvor bør jeg sette de? og bør jeg flytte litt på det som er der?
Jeg syns egentlig dette begrepet "Sør-Amerikansk biotop" blir litt..eh.."misbrukt" rundt om her på forumet. Jeg syns det både blir feil, samt at det er ingen vits å kalle det Sør-Amerikansk biotop når det :

a) ikke forsøker å etterligne noen bestemt biotop i den landsdelen
b) mesteparten av innholdet i karet er fra et annet kontinent enn Sør-Amerika.
c) når man ikke er konsekvent i sitt valg av fisk, planter og dyr i karet slik at det blir litt fra alle verdensdeler.... så hva er egentlig sør-amerikansk ved det?

Plantene du har mest av er afrikanske Det er Anubias-planter.

Et lite tips er å lese om plantene du har i Plantebasen her, så vet du mer om hva de trenger for å trives og vokse, hvordan de vil ha plantingen og hvor de bør stå i forhold til lys.
Anubias vil ikke begraves i bunnlaget. Da råtner den, for rotstokken (rhizomen) må være fri og stå fritt i vannet. Den kan bindes fast til steiner og røtter i akvariet (med f.eks. fiskesnøre), men altså ikke graves ned.
De bør også settes litt skyggefullt (i motsetning til de fleste andre planter) for ellers har Anubias'ene lett for å bli algegrodde siden de vokser så skrekkelig sakte.

Takker for greit og klart svar Skjønner at jeg har vært litt kjapp med hva jeg kaller mine ønsker, - som er å ha fisk og planter fra sør amerika. Jeg burde også ha skrevet at anubiasplantene bare står der midlertidig, skjønner at det ble helt feil. ( de plantene har jeg bare lånt av en venninne som sier at jeg må ha rikelig med planter i et nystartet akvarie for vannkvalitetens skyld)
Som sagt det er et ønske, jeg er helt nybegynner og vil gjerne ha gode tips og ideer over hva jeg kan bruke.

I akvariet har jeg nå altså bare en rot, som jeg ikke vet hva heter.
Jeg har sandbunn
to sverdbregner, -som jeg tror kan stå i følge plantebasen
tre anubias, som ikke skal være der.
og ingen fisk!

Hva slag røtter brukes det i slike kar jeg ønsker? Jeg er så grønn på dette område at jeg trodde en rot var en rot
Så for å spørre igjen så jeg får det inn med teskje:
a) er det sånn å forstå at jeg ikke kan bruke den rota jeg har lagt i fordi den ikke er sør amerikansk?
b) i tilfelle jeg kan bruke den er den da for stor så jeg ikke bør bruke den?
c) hvilke planter bør jeg satse på og hvor bør de plasseres?
Sør amerika
heisan,.

va slag røtter brukes det i slike kar jeg ønsker? Jeg er så grønn på dette område at jeg trodde en rot var en rot ,
Så for å spørre igjen så jeg får det inn med teskje:
a) er det sånn å forstå at jeg ikke kan bruke den rota jeg har lagt i fordi den ikke er sør amerikansk?
b) i tilfelle jeg kan bruke den er den da for stor så jeg ikke bør bruke den?
c) hvilke planter bør jeg satse på og hvor bør de plasseres?

a: roten du har kan du godt ha i akvariet ditt,.(red wood)
b: roten din er litt stor, mht på farging av vannet, men ellers er den bare å bruke
c: planter fra sør amerika, Amazon sverdplanter, er en fin start, de kan plantes i akvariet, eller festes mellom sprekker på roten.
ellers cambomba er en fin plante

gå inn i plante basen å les om plantene der og se hvilke du liker,. husk på at jo flere planter jo bedre
Gratulerer med akvarium. Skjønner at du leser og lærer her på forumet, så det er kanskje unødvendig å si det, men for sikkerhets skyld: les om innkjøring av akvarium i artikkelsamlingen før du begynner å sette inn fisk. Det vil spare deg for enten fiskedød eller mye vannbæring.

Roten din er helt etter min smak. Har du forsøkt å snu den slik at den tykke enden vender opp, eventuelt ved å la den støtte seg til side/bakvegg?
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap