Hvor blir nitritten av?

Hadde 2 scalarer og noen botia i et 180 liters kar som har surret og gått i et par år. For en stund siden syntes jeg de burde få en større tumleplass og kjøpte et helt nytt 300 liters kar.
Dette karet ble fylt med vann planter ble satt i, og jeg tok ut svampene fra pumpa i 180 litern og klemte på de oppi 300 litern. det ble skikkelig guffent og brunt vann av det noen dager, men tilslutt tok filteret opp guffen. Karet sto så i 14 dager.
Tok daglige målinger med dråpetest for nitritt etter uke 1 og til nå. det er totalt 4 uker siden karet ble fylt med vann, og jeg har ennå ikke påvist nitritt i det.
fiskene ble satt inn etter 14 dager og ser ut til å ha det kjempebra, Scalarene begynte med en gang å legge egg da de kom dit. Det skjedde aldri i 180 litern.
kan det være at jeg hadde oppi så mye filterguffe at nitritten ikke kommer i det heletatt?
Plussmedlem
Har sett flere her inne som har prøvd denne måten å kickstarte et filter på. Og konklusjonen må være at den funker. Så lenge du ikke setter inn en masse fisk med en gang og du fórer som normalt, vil ikke nitritten komme, ganske enkelt fordi det er nok filterbakterier i det nye filteret til å bryte det ned til nitrater. Nå etter 4 uker kan du sikkert trygt sette inn flere fisker, om du så skulle ønske.
Jeg opplevde heller ingen nitritt da jeg kjørte inn filtrene i 540-literen.
Klemte jevnlig over filtermasse fra et innvendig filter i 60-literen, og fóret filteret jevnlig.

Jeg har heller aldri opplevd nitritt ved kickstarting av filtre så lenge jeg har brukt nok filtergugge. Har erfart at det er trygt å overføre fra større filter til mindre filter, i motsatt tilfelle må man være mer forsiktig angående det å sette inn fisk samt foring.
grusomkis
Det skjedde aldri i 180 litern. kan det være at jeg hadde oppi så mye filterguffe at nitritten ikke kommer i det heletatt?


Det er nettopp det som er hele hensikten med kickstarting av filtere: å unngå nitritt

Du fikk altså til en vellykket kickstarting av ditt nye filter


Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap