Gult vann?!

Vannet i akvariet mitt er veldig gulfarget. Jeg lurer på om noen vet noen grunn for at det er slik?
Jeg tror det har vært slik helt siden jeg fikk det, som er noen måneder siden.
Kan det ha noe med bakteriefloraen og gjøre?
Jeg har rådasand, en plante å en trestubb i akvariet.
Har Fluval 2pluss pumpe, som jeg rengjør en gang i uken, skifter også ut 30 % av vannet en gang i uken.
Noen som vet hvorfor vannet er så gulfarget? Og i tilfelle hvordan man kan få det vekk?
På forhånd takk
Det er nok trestubben din som farger vannet, hva slags trestubbe er det. Og filteret ditt kan du rengjøre maks en gang hvert halvår, det må jo få tid til å bygge opp en solid bakteriestamme. Vannbyttene dine er fine, fortsett med den gode vanen.

Jon
Når det blir gul- eller brunfarget er det gjerne røtter som farger av
Skal man bare rengjøre pumpa en gang i halvåret? for når jeg rengjør den hver uke, så er det veeldig mye skitt der synes jeg...
Kommer trestubben til å farge av foralltid? eller er det ulig å legge den i vann i lengre tid slik at den slutter å farge av?

Takk for svar
Den mørke "skitten" som kommer fra filtermayerialet er egentlig ikke møkk, men de livsnødvenige filterbakteriene som holder vannet fritt for nitrit og andre ulumskheter. En god tommelfingerregel er å rense filteret når du merker at utblåsstrømmen blir redusert,
Når det gjelder rot og farge så kan det hjelpe å koke rota en god stund, du vil da se at kokevannet vil bli kraftig brunt.
Lykke til

Jon
Ok, det skal jeg prøve
Takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap