Hvilke fisk er lette å avle på?

Jeg har sansen for levendefødene.

Guppy er helt ok, men har lyst å prøve noe annet nå.
Nesten all fisk er greie å drette for dem som skjønner hva det handler om. Hva ønsker du konkret å drette? Hva slags fisk liker du?
Ancistrus
Prøv ancistrus, det går som hakket møkk. En venn av meg fikk et tips om og ligge ølflasker i akvariet (renset og kokt selvfølgelig). Ancistrusen brukte denne som hule og det ble yngel, mye yngel.

Snakk med en som har oppdrett på ancistrus på forumet så lærer du fort, søt fisk som alle er glad i. Og et flott algefritt akvarium. (+ at det er ingen som spiser yngelen da
Hittil i denne tråden er det nevnt 1 av 5000 arter som er lette å drette. Skal vi nevne de resterende 4999 artene? Hva slags fisk liker du?
det spørs om du vil ha en utfordring:P kampfisk, de er rask til å lage rede, men gud fader når yngelen veks til å du begynner å benytte alt mulig som oppbevaring av hanner!
Plussmedlem
Verken ancistrus eller kampfisk er levendefødende da...

Alle poecilia-artene (mollyer) er levendefødende. Den mest kjente har du jo, guppy. Videre kan man nevne sverddragere, Endlers levendefødende (en til i Poecilia-genusen, men likefullt en egen art), platyer. Disse er vel de mest utbredte og de som folk har mest erfaring med. Videre er det flere arter fra særlig sør- og mellom-amerika som f.eks. Brachyrhaphis roseni, men disse kan være vanskelig å få tak i og koster sannsynligvis en hel del.

Men som det sies her tidligere så er blant annet fiskene i slekta med kampfiskene fine å få yngel på, selv om de ikke er levendefødende da. Men de kompanserer med å være munnrugere i stedet, og det er jo ganske schtilig, spør du meg. Fine fisker er det også.
Guramier er også lette å få i lek, men kan være litt sære på strøm i vannet og greier slik at man må styre litt frem og tilbake for å få de i lek.
Fisker i slekten Corydoras er også visstnok gode til å yngle, bare man er påpasselig med vannverdiene og innredningen i karet. Ikke blir det så utrolig mange heller, har jeg inntrykk av, slik at mengden fisk man sitter igjen med etter ynglingen er grei å håndtere. Det syns jeg i hvert fall selv er et fint poeng med å drette fisker. Må jo ha en plass å ha de også...
Ahh...levendefødende
Glemte meg ut på levendefødende

Ja godt poeng når deg gjelder plass....Spesiellt kampfisken da. En venn har 15 2liters isbokser på badet, kona kan ikke vaske klær der lengre, så det kan bli et problem.

Endlers vil jeg anbefale, kjekest når man ikke har de sammen med vanlig guppy, de krysser lett. Det er kjekkere og (heldigere) med en renraset endlers.

Ancistrusen er ganske grei hvis du ser vekk i fra at det ikke er en levendefødende. De spiser ikke yngel og passer godt på dem selv. Har du stort nok kar så har du plass, og får du for mange så er det ikke vanskelig og selge vekk ancistrusen heller. De går som varmt hvetebrød
Hvis du vil prøve noe som krever litt av deg samtidig som det går lett kan jeg anbefale deg danioartene. Selve oppdrettet er lett, men det krever en del yngelpleie siden yngelet er knøttsmått, og må vokse opp i eget kar. Det blir ikke sånn som for eks levendefødene og ancistrus, du må aktivt hjelpe til for at de skal vokse opp
t0nj3
Jeg har sansen for levendefødene. Guppy er helt ok, men har lyst å prøve noe annet nå.

Hovedspørsmålet her må først være; hva har du plass til? Hva slags akvarium har du (hvor mange)? Har du et eget kar til oppdrettsforsøkene, eller hvordan har du tenkt å gjøre det? Det er ingen vits å snakke om oppdrett hvis du kun har et selskaps-kar.
hva med formosa? den minste levendeføderen av alle? går av seg selv og krever ikke stor plass. hannene blir 1.5 cm og hoene 3 cm. vil ha tett beplantet kar
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap