Lys

Har et akvarie på 468 liter. lurte på om det går ann å bruke en gro lampe på 400 watt til dette ?
Kommer veldig ann på hvilken kelvin det er i denne lampen, men er den mellom 4500-6500 så kan du bruke den.
Etter min mening så er det opptimale lyset i et ferskvanns karr lys med 6500 kelvin og RA/daglys på 90%.
Husk denne lampen produserer endel varme og er kanskje ikke egnet viss ikke du kjører med åpen løsning i toppen, slik vi med saltvann gjør, nettopp pga varme fra metalhalogen lampene våre.
Ken Myrseth
Kommer veldig ann på hvilken kelvin det er i denne lampen, men er den mellom 4500-6500 så kan du bruke den. Etter min mening så er det opptimale lyset i et ferskvanns karr lys med 6500 kelvin og RA/daglys på 90%. Husk denne lampen produserer endel varme og er kanskje ikke egnet viss ikke du kjører med åpen løsning i toppen, slik vi med saltvann gjør, nettopp pga varme fra metalhalogen lampene våre.


Den er bergegnet for dyrking av planter. Mener du jeg ikke burde ha glass oppå akvariet?
Det er nok en HPS( High Pressure Sodium) lampe du har, veldig lav Ra-indeks på disse lyskildene. Mao så er fargegjengivelsen dårlig.
Om du kan venne deg til dette så kan den nok brukes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap