Problemer med snegleinvasjon

Heisann

Er helt fersk her på forumet, og har et problem..
Har et ferskvanns 60L-akvarium, med en liten gruppe med guppy's, en liten gruppe med neontetra's og et par sugemaller
La merke til et par snegler som dukket opp for 3-4 mnd siden, og tenkte ikke mer over det. Men nå den siste tiden har det formelig eksplodert med snegler..
De er over alt, i stort sett alle størrelser, fra de minste på et par mm til de store på ca en cm over huset. I tillegg har det omtrent samtidig blitt en algevekst av andre dimensjoner.. Kan det ha en sammenheng med hverandre?
Algene ser ut som hår, så plantene der inne er direkte "hårbelagte":s
Vi har renset akvariet en gang i mnd.

Noen som vet hva som skjer, og hva vi kan gjøre med det?
Finns det eventuelt noen fiskearter som i tillegg til vanlig fiskefor også tar små snegler?

Mvh Hilde og Tore
kjøp praktbotia eller jegersnegler
jeg hadde samme problemet nå har jeg ingen snegler bortsett fra de jeg selv ønsker å ha der.
spongebob
kjøp praktbotia eller jegersnegler:) jeg hadde samme problemet nå har jeg ingen snegler bortsett fra de jeg selv ønsker å ha der.


Strålende forslag
Praktbotia, er det noen fisketyper de ikke går sammen med? Og hvordan priser er det på slike?
Praktbotia kan bli 40 cm så tror jegersnegler er bedre
S.K
Praktbotia kan bli 40 cm så tror jegersnegler er bedre


Dæven.. Det var synd, Praktbotia virket som et fint tilskudd.. Men det kan bli litt vel snaut med et par slike i 60L'ern hvis de blir så store
Hvor stor er "normal" størrelse på disse?

Og når det gjelder jegersnegler, det er ikke fare for invasjon av disse?

Men har snegleinvasjonen og algeproblemet noe med hverandre å gjøre?
60l er uansett alt for lite for praktbotia - og de skal være flere for å trives i tilleg. Jegersnegler formerer seg ikke like raskt som pestsnegler, og du kan lett fjerne eggene deres.
Akkurat Da er jo det et forsøk verdt
Når det gjelder algene, er det kun å anskaffe flere sugemaller? Og er det da noen spesiell art som er mer effektiv mot slike alger?
jeg har begge deler i mine kar det står vel at de praktbotiaene blir 40 cm men sjeldent blir så store i akvarier jeg har hatt mine over 1/2 år å de er vel kanskje 8 cm,hørt de ikke blir noe særlig større en 12 cm i et akvarie men det kommer vel kanskje an på mye rart hehe størelse på akvariet osv
de går også veldig bra med mine andre fisker(maller og tetra)
jegersneglene mine har ikke formert seg noe å hvis det blir et problem er det vel sikkert fler som vil kjøpe sånne av deg
skaff deg noen eplesnegler så blir du kvitt algene dine hvertfall
ps jegersneglene mine spiser ikke eplesneglene
spongebob
jeg har begge deler i mine kar det står vel at de praktbotiaene blir 40 cm men sjeldent blir så store i akvarier jeg har hatt mine over 1/2 år å de er vel kanskje 8 cm,hørt de ikke blir noe særlig større en 12 cm i et akvarie men det kommer vel kanskje an på mye rart hehe størelse på akvariet osv de går også veldig bra med mine andre fisker(maller og tetra)


Da kan jeg bare opplyse om at kildene dine er på bærtur - de blir store - om de ikke blir 40cm blir de store nok - og de er aktive, de kan også bli over 20 år.
Og myten om veksten "kommer an på størrelsen" på akvariet har vært diskutert uttallige ganger.


Siden du sier du har "masse" alger, ville jeg bare ha plukket ut en god del av sneglene. Og ventet til du blir kvitt algene, før du sørger for å ta knekken på sniglene. Sniglene er tross alt gratis, og svært effektive algeetere. Du kan holde kontroll på sniglene ved å redusere foringen, og plukke ut de du mener er til overs.

Ulvster
[QUOTE=spongebob]jeg har begge deler i mine kar det står vel at de praktbotiaene blir 40 cm men sjeldent blir så store i akvarier jeg har hatt mine over 1/2 år å de er vel kanskje 8 cm,hørt de ikke blir noe særlig større en 12 cm i et akvarie men det kommer vel kanskje an på mye rart hehe størelse på akvariet osv de går også veldig bra med mine andre fisker(maller og tetra)


Da kan jeg bare opplyse om at kildene dine er på bærtur - de blir store - om de ikke blir 40cm blir de store nok - og de er aktive, de kan også bli over 20 år.
Og myten om veksten "kommer an på størrelsen" på akvariet har vært diskutert uttallige ganger.


videreformidler bare det jeg har lest i div bøker jeg.
men hva vet jeg du har vel en 40 cm praktbotia i et lite akvarium
er ganske ny selv men har vel funnet ut at det er så mange som har en "mening, mye av det piss spør du meg:P" om alt mulig så man får vel bare finne ut av ting selv tror jeg å ta det man hører med en klype salt.

Plussmedlem
spongebob
[QUOTE=Ulvster][QUOTE=spongebob]jeg har begge deler i mine kar det står vel at de praktbotiaene blir 40 cm men sjeldent blir så store i akvarier jeg har hatt mine over 1/2 år å de er vel kanskje 8 cm,hørt de ikke blir noe særlig større en 12 cm i et akvarie men det kommer vel kanskje an på mye rart hehe størelse på akvariet osv de går også veldig bra med mine andre fisker(maller og tetra)


Da kan jeg bare opplyse om at kildene dine er på bærtur - de blir store - om de ikke blir 40cm blir de store nok - og de er aktive, de kan også bli over 20 år.
Og myten om veksten "kommer an på størrelsen" på akvariet har vært diskutert uttallige ganger.


videreformidler bare det jeg har lest i div bøker jeg.
men hva vet jeg du har vel en 40 cm praktbotia i et lite akvarium
er ganske ny selv men har vel funnet ut at det er så mange som har en "mening, mye av det piss spør du meg:P" om alt mulig så man får vel bare finne ut av ting selv tror jeg å ta det man hører med en klype salt.



En praktbotia blir ikke 40 cm i et akvarium av samme grunn som slørhaler og gullfisk ikke når maksimal størrelse; folk holder dem feil. 40 cm fisk som attpå til er stimfisk...det sier seg selv at de færreste av oss har akvarier som er store nok til at disse blir fullt utvokste. Spør du meg høres det ut som praktbotiaen egentlig hører hjemme i svære anlegg og dammer, og ikke i folks stuer.
Klart man kan lære på egne erfaringer og syns det er riktig av deg å være kildekritisk, men husk da at det er like viktig å være bevisst på hvilken kilde man er kritisk til som det å være kildekritisk i det hele tatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap