Sliter med algeproblemer, trenger virkelig hjelp !

Inaktiv bruker
Jeg har nå i over 2 måneder slitt med alger i akvariet. Jeg har hatt akvariet i 3 måneder, og det lever 10 sebrafisk i akvariet.
Jeg bytter vann 1-2 ganger i uka, og tilsetter ingenting i vannet.
Likevel har jeg et problem, med en algetype som stadig kommer tilbake.
Algene har jeg lagt ved et bilde av, nedenfor.
De fester seg nederst langs glasset, og på plantene.
Jeg har nå også merket alger på sanden, og dette begynner å gjøre meg litt bekymret over tilstanden.
Samtidig så har jeg merket små grønne prikker på 0,5-1mm på akvarieglasset.
Lyset pleier å stå på 12 timer til dagen, men under innkjøringsperioden var lyset slått av konstant.
Jeg trenger virkelig hjelp, og tar helst imot utfyllende råd og informasjon.

- På forhånd: Takk!
Er det vanlige brunalger? Det ser sånn ut egentlig. De er lette å fjerne. Bare ta en liten dott vanlig hvit filtervatt i hånden og puss glasset. De forsvinner så lett som bare det.

Men det er jo ikke noe å bekymre seg over. De kommer stort sett i begynnelsen i et akvarium, men etterhvert som karet kommer i balanse vil de forsvinne av seg selv. Ancistrus elsker å spise brunalger, forresten.

Hva slags lysrør har du i karet? Brunalger kan også komme av for lite eller for dårlig lys, f.eks. hvis lysrørene ikke gir riktig lysutbytte (som planter kan nyttiggjøre seg).

Ser du har Anubias på det ene bildet? Dette er en veldig tregtvoksende planteslekt, og de bør helst stå litt skyggefullt under andre planter, en rot eller i et hjørne av karet. Ellers har de tregtvoksende bladene lett for å bli algedekte. Anubias skal ikke plantes i bunnlaget, da har de lett for å råtne ettersom rhizomen (rotstokken som rot-trådene kommer ut fra) trenger å ligge fritt. Anubias festes ofte på røtter eller steiner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap