Esha medisin

Har brukt esha exit i 3 dager nå, ser ut til at det har hjulpet noen fisk men ikke alle så jeg jeg vurderer å bruke esha 2000 også. kan jeg gjøre dette nå eller bør jeg vente litt? Det står at man kan bruke dem sammen men det står ikke noe om etter hverandre..?
Går fint ann å blande disse to medisinene, og er samme om man tar de i karet samtidig, eller med noen dagers mellomrom. Men hva feiler egentlig fiskene dine?
Har vært litt forsjellig med neon og cardinal tetraene mine. mest med neon tetraene, noen ser ut til å ha fløyel syken (bra nå), et par som var veldig oppblåste, en som hadde svarte kanter på seg (mye bedre nå), er en som hele kroppen er bøyd på og to eller tre cardinal tetra som har gjellene sine helt ute hele tiden..
Ingen av de andre fiskene er det noe med, har 6 Praktbotia, 7 sae, 2 gull gurami, ca. 10 svart neon tetra, 1 ancitrus, 3 l-144, 1 golden nugget, noen khuli ål, ca 150 - 200 reker. Har ca. 30 cardinal og 10 neon tetra.
carlm
Har brukt esha exit i 3 dager nå, ser ut til at det har hjulpet noen fisk men ikke alle så jeg jeg vurderer å bruke esha 2000 også. kan jeg gjøre dette nå eller bør jeg vente litt? Det står at man kan bruke dem sammen men det står ikke noe om etter hverandre..?

Du kan fint blande disse to medisinene. Faktisk er det slik at de bør brukes sammen i litt vanskeligere tilfeller, ettersom de da forsterker hverandres virkning.

Når det er sagt, så er det akvaristenes store mareritt at stadig flere hvitprikk-parasitter ser ut til å være mer og mer motstandsdyktige overfor de medisinene man bruker. De har utviklet såkalt resistens.

Har i de senere årene opplevd at det blir vanskeligere og vanskeligere å bli kvitt en del av de kjente sykdommene man får på fisk i denne hobbyen.

Gjellemark er blitt et mareritt. Hvitprikk er skikkelig standhaftig. Innvollsorm som tilsynelatende er blitt borte kommer igjen selv om man ikke har introduseret muligheten med nye fisk.

Dette med resistens er noe vi alle må ta på alvor. Kurer som kan kjøres uten medisinering må foretrekkes. Sjekk sykdomsartikklene for varmekur mot hvitprikk. Denne fungerer bare man følger oppskriften nøye.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap