Lys fra dyrebutikk?

Må man kjøpe lys fra dyrebutikker?
eller kan man kjøpe fra andre lysbutikker?
Det finnes noen lengder av lysrør med nogenlunde rett fargetemperatur (dagslysrør) man kan få tak i f.eks på Biltema. Kommer helt an på hva du trenger.
Ok, men hva er vitsen i å ha lys på dyrebutikker når man kan kjøpe andre steder (som kanskje lever lenge og billig) ?
Molly&Guppy
Ok, men hva er vitsen i å ha lys på dyrebutikker når man kan kjøpe andre steder (som kanskje lever lenge og billig) ?


Hehe. Sånn kan du jo si om mye... hva er vitsen i at dyrebutikker selger mat til hunder, katter og gnagere, til mange ganger prisen du kan kjøpe mat til de samme dyrene på rema 1000?

Det handler vel om kvalitet og også merkevarer vs. ikke-merkevarer. Det er billige lysrør på Biltema, som jeg faktisk prøver ut selv nå om dagen. Men, de har kun en type, med en fargetemperatur. Lysrørene på dyrebutikken kommer i mange forskjellige valgmuligheter, slik at du kan kjøpe etter behov (saltvann, plantekar, fremme fiskenes farger for eksempel).

Jeg kan forøvrig alt for lite om lysrør, kelvin og alle disse begrepene til å ha noen mening om lysrørene fra Biltema er noe særlig bra, og eventuelt i hvilke tilfeller de er greie nok, og i hvilke tilfeller de slett ikke strekker til. Det får ekspertisen ta seg av
Det er først og fremst plantene som trenger spesial-lys i ferskvannskar.

Det lyset du ser med øynene er ikke "bare lys", det er mer enn det. Det har UV, Kelvin, RA gjengivelse og Lux og gud-vet-hva Dette er ikke mitt sterkeste felt for jeg er bare forbruker av, ikke ekspert på, lys.
Men min bruk av lysrør gjennom noen år har vist meg at det ER stor forskjell på lysrørene, og hva de gjør for livet i akvariet. Noen gir elendig plantevekst, andre får det til å gro så det knaker.

Plantene i et akvarium kan bare nyttiggjøre seg en viss type lys. Det er hovedpoenget med å kjøpe riktig lysrør fra akvariebutikken.

Kjøper du et "varmhvitt lysrør" for badeværelset på dagligvarebutikken, så ikke forvent deg at plantene i karet vil takke deg for det. De kan i verste fall visne og råtne bort. Noen planter tåler dårlig lys lengre enn andre før de bukker under, men over tid vil alle planter vise tegn på mangelen på riktig lys.

Fiskene er det likegyldig for, hva slags lysrør man velger. De bryr seg ikke
mona o
Det er først og fremst plantene som trenger spesial-lys i ferskvannskar. Det lyset du ser med øynene er ikke "bare lys", det er mer enn det. Det har UV, Kelvin, RA gjengivelse og Lux og gud-vet-hva ;) Dette er ikke mitt sterkeste felt for jeg er bare forbruker av, ikke ekspert på, lys. Men min bruk av lysrør gjennom noen år har vist meg at det ER stor forskjell på lysrørene, og hva de gjør for livet i akvariet. Noen gir elendig plantevekst, andre får det til å gro så det knaker. Plantene i et akvarium kan bare nyttiggjøre seg [B]en viss type[/B] lys. Det er hovedpoenget med å kjøpe riktig lysrør fra akvariebutikken. Kjøper du et "varmhvitt lysrør" for badeværelset på dagligvarebutikken, så ikke forvent deg at plantene i karet vil takke deg for det. De kan i verste fall visne og råtne bort. Noen planter tåler dårlig lys lengre enn andre før de bukker under, men over tid vil alle planter vise tegn på mangelen på riktig lys. Fiskene er det likegyldig for, hva slags lysrør man velger. De bryr seg ikke :)



Gjelder dette mose også? (gaffelmose og javamose tenker jeg på)
Ok. Tror nok jeg holder meg til dyrebutikkenes lys
Hvis man trenger 18 eller 36 watt og vil spare en hel del kroner bør man kjøpe dagslysrørene på biltema. Dette er gode lys for både plantevekst og foto. Trenger man 15, 30 eller andre wattstyrker (lengder) må man kjøpe det andre steder som feks. dyrebutikk.

Å tro at merke, pris osv reflekterer kvalitet og ytelse er gammeldags. Det er ikke slik verden fungerer for øyeblikket.
Plussmedlem
Molly&Guppy
Ok. Tror nok jeg holder meg til dyrebutikkenes lys ;)


Dessuten har jeg sett at mange dyrebutikker fører de samme lysene man får på andre butikker, f. eks Europris, men da til en særdeles mye høyere pris. Så man kan spare noen kroner om man gidder lete litt.
Jeg kom plutselig over en ganske fin side på Webzoo. Ante ikke at de hadde sånt liggende der også
En artikkel om lys i akvariet.

Den forklarer en del grunnleggende ting og tang om lys ganske greit
Håvard Støre Andresen
Å tro at merke, pris osv reflekterer kvalitet og ytelse er gammeldags. Det er ikke slik verden fungerer for øyeblikket.


Ikke helt enig i den - de lysrørene Biltema har nå, iallefall på Hamar og Gjøvik er ikke i nærheten av f.eks Hagen LifeGlo2 eller Philips/Osram 965 - fargetemp er ganske lik, men de lyser rett og slett veldig mye svakere. Tar man med prisen så er selvsagt Biltemarør et godt kjøp og er fullt brukbare for mange.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap