- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Europris karet
Europris karet
Postet 14.12.09 kl 18:12
Hei.
Jeg har kjøpt 30 L på europris. For krise. Det er heilt ålright. Hehe Liker det veldig godt. Men du får ikke med termostat og termometer. Men det er jo ikke problem å skaffe. jeg selv har ikke det i mitt. Jeg har da egent kun guppy i det. nå yngler. Det eneste er at du må ha litt takhøyde. du har vippe tak på det. Det eneste er luft filter. det er kull i det. sikkert greit nok. jeg vil selv bare ta det ut å sette inn annet filter. Det eneste er at det er litt høyt i forhold til lengde og bredde. Har bilde av det hos meg. stikk inn å se.
Postet 14.12.09 kl 19:14
Postet 14.12.09 kl 21:27
HelgeFikk et slikt hos naboen og synes det er sånn ca ok.[B] Elendig[/B] pumpe, den er skiftet og varmekolbe kommer i tillegg.
Lure på hva gjør at pumpa ikke er bra? Jeg bare lure har selv ikke peiling på pumper. Jeg syns den fungere fint i mitt 30 liter men at filter hullene er store å tenke å bytte filter.Jeg har faktisk den i 60 liter, men kun for å sirkulere litt luft inn i det pga tungt vann og brun alger. har fukna utmerket i tillegg til mallen Men vurdere å bytte
Postet 14.12.09 kl 21:38
Rita B[QUOTE=Helge]Fikk et slikt hos naboen og synes det er sånn ca ok.[B] Elendig[/B] pumpe, den er skiftet og varmekolbe kommer i tillegg.
Lure på hva gjør at pumpa ikke er bra? Jeg bare lure har selv ikke peiling på pumper. Jeg syns den fungere fint i mitt 30 liter men at filter hullene er store å tenke å bytte filter.Jeg har faktisk den i 60 liter, men kun for å sirkulere litt luft inn i det pga tungt vann og brun alger. har fukna utmerket i tillegg til mallen Men vurdere å bytte
Jeg hadde den aldri i drift selv men jeg var stadig borte hos naboen og kikket. Det er jo på sett og vis ikke noe galt med pumpemotoren men boksen som skal inneholde filtermasse er forferdelig liten, selv for en 30 liter. Når naboen holdt på så gikk pumpen tett ett par ganger i uken. Hadde han holdt en mer moderat mengde fisk så hadde det nok holdt lenger men jeg vil likevel påstå at det er for lite filtermateriale i pumpen. Var ikke boksen bare litt større enn en fyrstikkeske?
Postet 14.12.09 kl 21:44
Helge[QUOTE=Rita B][QUOTE=Helge]Fikk et slikt hos naboen og synes det er sånn ca ok.[B] Elendig[/B] pumpe, den er skiftet og varmekolbe kommer i tillegg.
Jeg hadde den aldri i drift selv men jeg var stadig borte hos naboen og kikket. Det er jo på sett og vis ikke noe galt med pumpemotoren men boksen som skal inneholde filtermasse er forferdelig liten, selv for en 30 liter. Når naboen holdt på så gikk pumpen tett ett par ganger i uken. Hadde han holdt en mer moderat mengde fisk så hadde det nok holdt lenger men jeg vil likevel påstå at det er for lite filtermateriale i pumpen. Var ikke boksen bare litt større enn en fyrstikkeske?
Jo av de minste. Men det er kull boks inni. Jeg har kun 3 guppy og en malle og nå i dag x antall yngler. Men går vel ann å ta ut kullet og dytte nytt filter oppi av et annet slag tror du det kan hjelpe? Har etter som jeg har hørt ikke brukt for kull i 30 L. Det er helst de over 80l. ikke vet jeg. Du får jo mer plass. Det fulkte med en luftsange som jeg bruker nå så jeg har satt den slik at jeg ser at det bobler litt luft inn i akvarie. Å har aldri sett den gått. vist du mener at den skal stoppe å filtrere. Har og erfart for mange fisk = alle død på 3 dager. kvitprikke sjuke. dvs. etter siste innkjøp. derfor få fisk. Vil dere ha yngler har jeg
Postet 14.12.09 kl 22:11
Kullet kan du bare ta ut. Jeg tror de fleste av oss som har akvarier aldri har hatt noen som helst nytte av å ha kull i filteret uansett størrelse på karet. Jeg er fortsatt ikke sikker på hva vitsen er og jeg har nå holdt på i ti år eller så.
Du kan da erstatte kullboksen med med svamp, grus fra innkjørselen, oppklippede biter av sugerør etc. Ja behold gjerne selve boksen så klart. Jeg mener nå likevel at pumpen er for liten så om du kommer over en ny pumpe som fluval 2 e.l. så ville jeg virkelig vurdert det.
Du kan da erstatte kullboksen med med svamp, grus fra innkjørselen, oppklippede biter av sugerør etc. Ja behold gjerne selve boksen så klart. Jeg mener nå likevel at pumpen er for liten så om du kommer over en ny pumpe som fluval 2 e.l. så ville jeg virkelig vurdert det.
Postet 14.12.09 kl 22:23
Postet 15.12.09 kl 11:01