Syk kampfisk

Jeg har en kampfisk som jeg kjøpte i april i år og som ikke har vært noe syk siden jeg fikk han. Men for to dager siden da jeg kom for å fóre gjemte han seg ved plantene på bunnen av akvariet og hadde helt sammenklistret slør. Likevel har han appetitt og svømmer til overflaten for å hente luft, men det er tydelig at han ikke har det noe bra.
Han er i akvarium med noen neontetraer som ser ut som om de er i fin form og svømmer rundt.
Jeg skifter vann regelmessig og renser grusen. Vannet ligger på rundt 23 grader og jeg bruker akvariesalt og aquasafe. Byttet vann igår for å se om det hjalp, men har ikke sett noen stor endring til idag.
Hva kan denne "sykdommen" komme av og er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å hjelpe den stakkars kampfisken min?
Godt mulig at han rett og slett er gammel. De lever ikke så innmari lenge og de er allerede fullvoksne når de selges.

Forøvrig er karet ditt en anelse kaldt for kampfisk, prøv å skru opp tempen til 27-28 og se om han livner til da.
Snakket med en i en akvarieforretning i stad og han mente det kanskje var finneråte. Det gjør ingen skade å prøve å behandle for dette selv om det viser seg at han ikke har det?
Skal prøve å skru opp tempen, håper på at det hjelper.
For øvrig har jeg sett han har vokst i den tiden jeg har hatt han, er dette noe de gjør hele livet eller bare når de er unge?
Plussmedlem
PiaJ
Snakket med en i en akvarieforretning i stad og han mente det kanskje var finneråte. Det gjør ingen skade å prøve å behandle for dette selv om det viser seg at han ikke har det? Skal prøve å skru opp tempen, håper på at det hjelper. :) For øvrig har jeg sett han har vokst i den tiden jeg har hatt han, er dette noe de gjør hele livet eller bare når de er unge?

Forventet levealder på en vanlig kampfisk er 2-3 år, så i akvariesammenheng blir de ikke så gamle.
Hvis det er finneråte den har så vil du se det på at finnene forsvinner og får et hvitaktig belegg i kantene. Dette er bakterier så hvis den har finneråte ville jeg ikke skrudd opp temperaturen da dette akselererer bakterie- og virussykdommer. Finneråte kureres med medisiner eller en satlkur. Les sykdomsartikkelen her hvis du tror den lider av en sykdom.

Er det deksel/toppglass på akvariet ditt? Kampfisker kan nemlig bli "forkjølet" hvis luften de trekker inn ikke er fuktig nok og ikke holder omtrent samme temperatur som vannet de svømmer i. Kampfisk liker heller ikke særlig med strøm så det er viktig med rolige områder i akvariet.

Hvis du er trygg på at det ikke er finneråte eller en annen type infeksjon, ville jeg nok fulgt rådet lenger oppe og skrudd opp temperaturen. De er varmekjære fisker. Men da kampfisker ikke liker plutselige temperaturforandringer bør du gjøre dette med forsiktighet og over lang tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap