Scalare

Inaktiv bruker
Jeg har kjøpt akvarie og i det har jeg tre flotte små Scalarer og tolv små Neontetra, men akvarie mitt er bare på 54 L og her leser jeg at de krever 250 L.
De svømmer flott og ser ut til å trives.

Hva sier dere her inne, er det feil av meg å beholde de, hvordan ser jeg at de ikke trives?

Jeg kjøpte både fisk og akvarie på samme sted så de i butikken ville vel ikke solgt meg noen som ikke kom til å trives i det akvarie?
Scalare i 54 liter blir fort problemer. De vokser meget fort, og krever rett og slett mer volum enn det akvariet ditt har. De vil ganske fort få skader i form av skjeve finner, vekstproblemer og lignende. For ikke å snakke om at de produserer mer avfall enn det et filter beregnet til 54 liter tåler.

Samtidig vil de ikke kunne oppføre seg naturlig i det akvariet. Avkom fra mine scalare har på 7 mnd etter fødsel blitt ca.8 cm lang i kroppen, og da er de allerede mye større enn det du har plass til.


Butikkene gjør desverre mye rart. Om det er kun profittjag, eller ren uvitenhet aner jeg ikke.
De burde i alle tilfeller la deg bytte fiskene mot noe som har forutsetninger til å overleve i akvariet ditt.
Disse vokser ganske fort om de har plass og mye rett mat. Om du skal beholde de så ville jeg sagt at du ikke bør ha de veldig lenge. De krever mye plass for å vokse. De kan trives nå, men gjør de det når de blir større?Du får sikkert byttet de i noen fisker som ikke krever så mye plass.
Karet er helt klart for lite. Det ser ut som at scalarene fortsatt er små, men de vil vokse fort og dermed vokse ut av karet. Hvis du ønsker å beholde scalarene bør du kjøpe deg ett større kar. Hvis ikke du har mulighet til det anbefaler jeg deg å reise tilbake til butikken og få byttet dem til fisker som man faktisk kan ha i en 54-liter. Forøvrig bør man ikke ha så små fisker som neontetra med med scalare da de fort kan bli fòr..

Når det gjelder dyrebutikker er det dessverre slik at de som jobber der skjeldent faktisk kan noe om akvariehold. Det beste er å sjekke på akvaforum og finne informasjon om fiskene før du kjøper dem. På den måten slipper du det som har skjedd nå.
Inaktiv bruker
åh nei. så ufattelig uproft gjort av dem, har hatt de i ett par uker nå og jeg vil IKKE gi de fra meg :/ men å kjøpe ett større akvarie koster jo mer enn jeg har mulighet til. og Neontetraene fikk jeg beskjed om at gikk så fint, og det ville ikke bli noe problem. Hva fisk anbefaler dere på forum til 54 L da? og finnes det en billigkrok med store akvarium
billigkroken må da definitivt være rubrikk på denne siden, dukker stadig opp rimelige saker der
Jeg hadde fire scalarer i en 60 liter i ett av de første akvariene mine. Gikk ikke mange månedene før jeg fikk en 325-liter på plass.
Inaktiv bruker
syns det er så irriterende at fiske butikker er så useriøse, merker det koker liksom.
Har fått tak i 150 L akvarium u/lokk men med pumpe og varmekolbe, tror dere disse flotte fiskene mine vil trives i ett sånt ett?
Det vil de gjøre såfremt forholdene ellers er lagt til rette.
tror de vil kunne trives greit oppi der om du legger til rette med mye åpen svømmeplass
Plussmedlem
May-linn Andersen
syns det er så irriterende at fiske butikker er så useriøse, merker det koker liksom. Har fått tak i 150 L akvarium u/lokk men med pumpe og varmekolbe, tror dere disse flotte fiskene mine vil trives i ett sånt ett?


Det vil de nok. Men scalarer liker planter i karene så jeg ville kjørt på med en del sverdplanter og store javabregner eller noe i den duren. De liker å svømme i mellom bladene på jakt etter mat og greier.
En masse steiner og ting på bunnen er ikke viktige for de i og med at de holder mest til i midten/toppen av karet. Så der kan du spare en del plass. Og så lenge du ikke har oppi flere store fiskearter tror jeg 150 liter vil holde en god stund. Høyden på karet er da fort viktigere enn lengden på det når de først går i et for lite kar.
Grattis med en nydelig fisk (min personlige favoritt) med tonnevis med personlighet.
Scalare är en mycket trevlig fisk som jag själv har, Men du måste tänka på att dom växer fort och kan bli 20cm höga. Dessutom har dom neontetra på menyn så efter ett tag så har du inga kvar.

Mina scalarer har jag i kuber 55cm. Se bild.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap