Luftfilter og ancistrus yngel?

Er det noen her som har erfaring med hvordan det går med luft drevet luftfilter i karr med ancistrus yngel?
Jeg har di vanlige firkantede med grus/stein i bunnen og filtervatt over og en rist på toppen, kan ligne det jeg har lagt med bilde av men uten fot.
Vil ikke ha filteret mitt fullt av yngel også griser dem jo noe så inni granskæven
Gjør du plass til filtermedier som har litt bedre biologisk effekt, vil det ikke bare rense vannet mekanisk men også biologisk når det er blitt innkjørt.
F.eks. kan du kutte opp små terninger av blåsvamp og fylle boksen med. Legg gjerne et tynt lag filtervatt på toppen (rett under risten) som kan filtrere vekk partikler. Selve vatten har ingen god biologisk effekt, så den er kun for å få visuelt rent vann.
Men du ønsker jo selvfølgelig ikke at yngelen din skal dø av nitritt forgiftning, så du bør altså satse på å gjøre dette til et bedre biologisk filter. Det får du ved å legge til filtermedier som gir plass til filterbakterier å bo på.

Du kan gjerne strø et tynt lag grus i bunnen av filteret. Det holder det stødigere, men grusen vil også over tid få nyttige filterbakterier på seg som hjelper til med rensingen.

Når det er sagt, så har jeg en følelse av at et slikt luftdrevet boksfilter ikke har særlig bra rensende effekt i et mallekar. Maller som Ancistrus skiter noe kolossalt, og den evnen er de født med :p
Du burde derfor satse på en filterløsning som er bedre på mekanisk rensing av vannet også, som kan suge opp og holde på all skitten fra fiskene. Kanskje en innvendig Fluval er bedre? Hvor stort er dette yngelkaret forresten?
Hei Mona. Jeg har allerede ett filter i det karret som står med nett på så ikke ancistusene kommer inn i det så biologisk fiter har jeg det har stått å gått med fisk i i mange måneder det. Men problemet er at vannet blir så grått av disse små krabatene. Også har jeg god erfaring med at disse filterene tar til seg en god del av sveve partikler i vannet. så tenkte jeg skulle prøve det i det karret også. Bruker disse fiterene kunn som tillegsfiltere. Men da kommer di vell ikke ned i det hvis jeg legger filtervatt helt opp til rista da kanskje eller?

Jeg glemte å svare på størrelse på karret.. Det er en 60 liter med BARE ancistrus yngel i. Har tatt ut faren nå også for nå hadde han flytta ut av hula og overlatt ungene til seg selv så her tusser det av små krabater
noe det egentlig snart gjør i alle karrene mine for det ser ut som alle fiskene mine har bestemt seg for å yngle samtidig. Så det spørs om ikke det må bli enda flere karr her i huset på sikt.
Åja, sånn og forstå
Nå kjenner ikke jeg til hvor stort mellomrom det er i de rillene på akkurat dette boksfilteret, men uansett vil nok ikke et slikt luftfilter gjøre dem noen skade om de kommer seg nedi. Det er ingen "propeller" eller andre ting de kan skade seg på.
Glemte å svare på spørsmålene dine mona så endret på innlegget, men da hadde du svart allt allt for rask du hehe Da tror jeg at jeg går for å prøve det. Som du sier så er det jo ikke noe som kan skade dem i di filterene men dem kan jo sette seg fast. så får vell bare krysse fingrene for at det går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Linn Hattvang
Reklame for plussmedlemskap