Filtervatt

jeg begynner å legge merke til at blåsvampen til de innvendige filtrene mine begynner å tettes oftere nå etter rens, så jeg tenkte at det er på tide å bytte ut filtersvampen. husker med gru da jeg kjøpte blåsvampen, noe så dyrt!

denne gangen tenkte jeg å bruke en grov filtervatt. den er mørkegrønn og mye grovere enn den hvite fine filtervatten.

tror dere at den grove filtervatten kan erstatte den blå filtersvampen i mine fluval innvendige filtere?
hmmm spør jeg litt rart her kansje.

det jeg lurer på er om filteret blir like reke og ynglesikker med denne vatten som den er med svampen?
ingen som har noen formening om dette kommer til å gå?
tomandre
ingen som har noen formening om dette kommer til å gå?

Jeg tror ikke filtervatt har noen særlige evner til å huse bakterier og anses for å stå for mekanisk filtrering av bøss og partikler.
Når filtervatten er full av avfall blir den minst like tett som en skumfiltermatte.

Filtermatter som du tilpasser filteret selv er ikke så dyrt, på rett sted.
Svampene bytter jeg aldri, jeg bare skyller dem i akvarievann. Men før skitten når svampene samles den i filtervatten, som sitter før svampene i alle filtrene mine. Dermed kan jeg bare bytte filtervatten når det er nødvendig, for den koster jo nesten ingenting, mens svampene skylles kun 1-2 ganger i året.
tomandre
jeg begynner å legge merke til at blåsvampen til de innvendige filtrene mine begynner å tettes oftere nå etter rens, så jeg tenkte at det er på tide å bytte ut filtersvampen. husker med gru da jeg kjøpte blåsvampen, noe så dyrt! denne gangen tenkte jeg å bruke en grov filtervatt. den er mørkegrønn og mye grovere enn den hvite fine filtervatten. tror dere at den grove filtervatten kan erstatte den blå filtersvampen i mine fluval innvendige filtere?


Jeg kan gi deg et tips om hvordan du fornyer svampene dine.

-Du tar filtersvampen med deg i dusjen.

-Så fyller du svampen med kaldt vann (ikke iskaldt, begynner du å fryse på fingrene er det for kaldt.).

-Så kaster du ut dritten sammen med vannet.
-Gjenta til svampen er nesten rein.

På denne måten åpner svampen seg litt mer for hver rens, men å hape på de blir helt som ny igjen. Det ville vere selvbedrag.

NB! Du kan ikke ha klor i kranvannet når du bruker denne metoden. Sjekk med vannverket for å vere på den sikre siden. Klor dreper bakteriene, ikke vann.

Det som skjer når en krøster svampen i en bøtte med vann, er at man klemmer dritten inn i svampen og litt ut. Og bakterier ser ikke ut som dritt, men det er ikke til å unngå at det er bakterier i dritten.

Jeg har brukt denne metoden i 16 år, å har enda ikke fått nitritt i karet etter filterrens.


Hakke
[QUOTE=tomandre]jeg begynner å legge merke til at blåsvampen til de innvendige filtrene mine begynner å tettes oftere nå etter rens, så jeg tenkte at det er på tide å bytte ut filtersvampen. husker med gru da jeg kjøpte blåsvampen, noe så dyrt! denne gangen tenkte jeg å bruke en grov filtervatt. den er mørkegrønn og mye grovere enn den hvite fine filtervatten. tror dere at den grove filtervatten kan erstatte den blå filtersvampen i mine fluval innvendige filtere?


Jeg kan gi deg et tips om hvordan du fornyer svampene dine.

-Du tar filtersvampen med deg i dusjen.

-Så fyller du svampen med kaldt vann (ikke iskaldt, begynner du å fryse på fingrene er det for kaldt.).

-Så kaster du ut dritten sammen med vannet.
-Gjenta til svampen er nesten rein.

På denne måten åpner svampen seg litt mer for hver rens, men å hape på de blir helt som ny igjen. Det ville vere selvbedrag.

NB! Du kan ikke ha klor i kranvannet når du bruker denne metoden. Sjekk med vannverket for å vere på den sikre siden. Klor dreper bakteriene, ikke vann.

Det som skjer når en krøster svampen i en bøtte med vann, er at man klemmer dritten inn i svampen og litt ut. Og bakterier ser ikke ut som dritt, men det er ikke til å unngå at det er bakterier i dritten.

Jeg har brukt denne metoden i 16 år, å har enda ikke fått nitritt i karet etter filterrens.




men her kvitter jo du deg med alle bakterier og alt no så lenge du 1 bruker kaldt vann 2 skyller filteret under springen/dusjen. og klor bruker vel sort sett alle vannverk, med mindre man har brønn da. eller? bare slik jeg ser det da iallefall.

gjør dette selv så er ikke noe problem med metoden , men vil bare fram til at alt av filterbakterier er jo no da vekke. slik jeg ser det
Filterbakteriene "forsvinner" jo også hvis man kjøper ny blåsvamp.

At filterbakteriene forsvinner av å bli skylt i rent vann er en myte. Hadde det vert tilfelle skulle karene mine vere full av NO², og som jeg skriver har ikke det skjedd i løpet av de 16 årene jeg har gjordt det på denne måten. Bruker man varmt vann vil man drepe en god del av dem. Og hvis det er klor i vannet vil dem bli drept, så det må en vere sikker på at det ikke er før man gjør det som jeg foreslår.

Hakke
[QUOTE=tomandre]jeg begynner å legge merke til at blåsvampen til de innvendige filtrene mine begynner å tettes oftere nå etter rens, så jeg tenkte at det er på tide å bytte ut filtersvampen. husker med gru da jeg kjøpte blåsvampen, noe så dyrt! denne gangen tenkte jeg å bruke en grov filtervatt. den er mørkegrønn og mye grovere enn den hvite fine filtervatten. tror dere at den grove filtervatten kan erstatte den blå filtersvampen i mine fluval innvendige filtere?


Jeg kan gi deg et tips om hvordan du fornyer svampene dine.

-Du tar filtersvampen med deg i dusjen.

-Så fyller du svampen med kaldt vann (ikke iskaldt, begynner du å fryse på fingrene er det for kaldt.).

-Så kaster du ut dritten sammen med vannet.
-Gjenta til svampen er nesten rein.

På denne måten åpner svampen seg litt mer for hver rens, men å hape på de blir helt som ny igjen. Det ville vere selvbedrag.

NB! Du kan ikke ha klor i kranvannet når du bruker denne metoden. Sjekk med vannverket for å vere på den sikre siden. Klor dreper bakteriene, ikke vann.

Det som skjer når en krøster svampen i en bøtte med vann, er at man klemmer dritten inn i svampen og litt ut. Og bakterier ser ikke ut som dritt, men det er ikke til å unngå at det er bakterier i dritten.

Jeg har brukt denne metoden i 16 år, å har enda ikke fått nitritt i karet etter filterrens.





jeg har alltid vært veldig nøye med å skylle svampene i akvarievann, men jeg skal gjøre som du sier kansje jeg har svampene lengere, dette er jo helt supre svamper å bruke som filtermatriale i fluval filtrene så jeg blir glad om de kan vare lengere med denne rensemetoden.

Bare husk å la svampen bli tung med vann før du kaster vannet. Et kast, så fylle den med vann. Tror du kommer til å merke stor forskjell.

Har hørt at i Norge tilsettes det svært lite eller ikke noe klor i vannet.

Merket det veldig godt, da jeg bodde i Norge drakk jeg alltid vann rett fra kranen. Her i Australia kan jeg ikke gjøre det for vannet stinker klor og smaker ikke noe godt.

Så det er veldig mye mindre klor i vannet i Norge ja...
sjekket filtervatten på tam alna, en stor pose kostet godt over 100 lappen så når jeg har 3 fluval 4++ og 2 fluval 2++ blir det jo uansett en del penger jeg må ut med. er også litt usikker på om de blir reke og ynglesikker med denne filtervatten.
har jo fått en del tips her på hvordan jeg skal skylle svampene når de går tett.

tusen takk for flotte svar og tips
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap