Hvor lenge må man parallellkjøre filtre?

Inaktiv bruker
Har for et par uker siden investert i nytt filter (Fluval 4 +) fordi mitt innvendige filter, AMTop 1000, ikke så ut til å ta unna nok i stuekaret på 100 l. Tanken er at jeg bytter ut filteret etter innkjøring. Kan legge til at jeg har modifisert med blåsvamp etter oppskrift fra AF.

Det andre ("gamle") filteret har jeg tenkt å ha over i et karantene-kar på 50-60 liter som jeg skal sette opp og ha på vaskerommet. Til nyinnkjøpt fisk osv. Tenkte at det skulle gå noen guppyer der mellom periodene med karantene.

Så er spørsmålet mitt; hvor lenge må jeg parallellkjøre filtrene i stuekaret? Da jeg puttet det nye oppi, skviste jeg en god del filterguffe over fra det andre, og har plassert dem slik at de blåser rett på hverandre. Det er nå gått litt mer enn 14 dager, og har ikke tenkt å sette opp karantenekaret helt ennå, men lurer jo litt om jeg fortsatt må vente de anbefalte 4-5 ukene.

På forhånd takk for alle gode råd!

Når du tar filterguffe fra det ene filteret til det andre så er det nesten ikke nødvendig med paralellkjøring i det hele tatt. 14 dager er mer enn nok.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap