Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium (artikkel)

Å ha et akvarium betyr å ha levende dyr i sin varetekt, noe som forplikter. Mange begynner med akvarium fordi det er dekorativt, men man må aldri glemme at fisk er levende dyr med artspesifikke behov.

[URL=/text.cfm?id=2078]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Synes denne burde være låst fast øverst på "sist oppdaterte"


-Tim
Denne artikkelen linkes det flittig til for å hjelpe nybegynnere. I siste avsnittet under overskriften Akvariet, står det: "Filteret og eventuell luft eller sirkulasjonspumpe kobles til, og etter noen få dager kan fiskene slippes uti."

Ettersom dette er en artikkel som ligger under Akvarieskolen, er det uheldig å påstå overfor de som søker kunnskap, at det er OK å sette fisk i akvariet så fort, og ikke nevne i det hele tatt hvor viktig innkjøring av filteret er.

Ellers er artikkelen grei nok, og i artiklene
" Vannverdier" av Holger Lockertsen og "Oppstart av akvarium" av Mc Darup er dette heldigvis tatt opp.
Mattilsynets anbefalinger om fiskehold
Jeg synes ikke denne artikkelen gir en realistisk framstilling av hva akvariehold faktisk går ut på og forskrekkes særlig over dette med å sette inn fisk etter et par dager.

Jeg har i dag skrevet følgende epost til Mattilsynet:

Jeg har flere ganger med stor interesse lest deres anbefalinger angående godt hold av kjæledyr. Jeg synes dette er et veldig godt tiltak og håper og tror det kan medvirke til at færre skaffer seg dyr de ikke burde ha og at kjæledyr kan få det bedre hos dem som er oppriktig interesserte i dyrene.

Men i deres anbefalinger om hold av akvariefisk leser jeg til min store forskrekkelse: «og etter noen få dager kan fiskene slippes uti». Dette er å oppmuntre folk til å begå kardinalnybegynnerfeilen – som er å slippe fisk, og ikke minst for mange fisk, ut i akvariet for tidlig. Det aller viktigste et slikt skriv burde inneholde, er hvordan man trygt kjører i gang et nytt akvarium. Innkjøring av akvarium tar rundt 4-6 uker. Litt avhengig av akvaristens overbevisning gjøres dette uten fisk, men om det gjøres med fisk, så er det veldig viktig at man snakker om 1-3 fisker – ikke den mengden en overivrig og dårlig informert nybegynner lemper uti der nettopp etter 2 dager. Det som skjer med de fleste nybegynnerne er at det ser helt fint ut i 1-2 uker, så begynner fiskene ‘uforklarlig’ å dø i hopetall. Årsaken er at bakteriefloraen i filteret ikke er kommet godt nok i gang ennå. Fiskene dør av forgiftning – lite hyggelig start på en ny hobby og verst for de stakkars fiskene. Dette er selvopplevd fra min side og ut fra nødskrikene på akvaristforaene på nettet, så er dette tydeligvis den hyppigst forekommende feilen med svært tragisk utgang for noe sånt som 60% av all innkjøpt akvariefisk i dyrebutikkene. Om noe skulle få oppmerksomhet i gode råd om fiskehold så er det nettopp dette. Se Akvaforums sider for oppstart av akvarium: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859

Dette er etter min mening en svært alvorlig mangel ved skrivet og bør rettes opp snarest.

Før øvrig har jeg også kommentarer til flere av påstandene i skrivet. Hovedsakelig synes rådene i dette skrivet å være basert på dyrebutikkenes ‘råd’ til fiskekjøpere, noe som er uheldig for fisken.
Deres andre skriv, angående hold av katt, hund og kanin, er etter min oppfatning mye bedre skrevet hva angår ansvar og kostnader forbundet med dyreholdet. Når det gjelder hold av fisk, tones ansvar, arbeid og kostnader i for stor grad ned slik det er skrevet i skrivet. Jeg understreker igjen at min tilbakemelding er basert på egne erfaringer – som er mer enn fire års erfaring med hold av tre akvarier hvor barn i alder 10 – 15 år har vært involvert som ‘dyrepassere’.

Hold av akvariefisk passer ikke bedre for barn enn noen annen form for dyrehold. Barna er akkurat like ukyndige og går akkurat like fort lei av fiskeholdet som av å skifte dokassa til katta og gi kaninen oppmerksomhet, mat og vann. Dette er som alltid ellers – et ansvar de voksne må ha.

Og for at de voksne skal kunne ta sitt ansvar, så trenger de forståelse av hva akvariehold faktisk krever. For et akvarium krever ikke et minimum av stell etter at det er kommet i gang og utstyret er heller ikke noen engangskostnad. Faktisk så krever mine akvarier mer arbeid av meg for at fiskene skal trives – og ikke minst slippe å bli syke og dø etter et alt for kort liv – enn det mine katter og kaniner krever. Og når det gjelder kostnadene, så er de på samme nivå som hva kattene mine krever (når jeg inkluderer den årlige veterinærsjekken og sprøytene), og minst det dobbelte av kostnadene som kaninholdet krever.

Det dyrebutikkene med glede ‘glemmer’ å nevne når man kjøper inn utstyr, er at dette utstyret må vedlikeholdes. Hvis man er heldig så varer selve akvariet og pumpa i de årene man vil holde på, men lystoppen har en levetid på et par år, filtermaterialet må byttes regelmessig på forsvarlig vis og lysrørene må byttes 2 ganger i året. Ny lystopp koster rundt tusenlappen, filtermateriale og lysrør noen hundrelapper hver gang. I tillegg så kommer kostnadene til plantenæring, vannforbedring, vitaminer og for – noe som beløper seg til minst et par tusenlapper i året. Akvariehold er faktisk så langt den dyreste hobbyen jeg noen gang har hatt!

Dessverre er det som alltid ellers, fiskene selv som er billigst.

Og da har jeg fortsatt ikke nevnt kostnadene til medisiner – og det blir det mye av når man ikke er kyndig og disiplinert akvarist. De første par årene som akvarist, så dreide kostnadene til medisiner seg til noe sånt som et par tusen i året – og tro ikke at jeg har vært alene om å oppleve dette. Når man kommer til dyrebutikken fordi man har problemer med fiskene, så er det alltids en flaske eller pakke på hylla som skal hjelpe mot det.

Men sannheten er at det er bare en eneste ting som hjelper mot dette – og det er hyppig og regelmessig stell av akvariet og veldig få fisker. «Samtidig skiftes noe av vannet» hver eller annenhver uke. Ja, men for større akvarier (2-300 liter som dere anbefaler her), så innebærer dette flere bøtter vann – vann som helst skal være oppbevart over natten for å ikke gi fiskene dykkersyke. Og så sjelden bytter jeg kun min 60 liter som inneholder 3 fisker. Min erfaring er at dersom jeg ønsker å unngå unødig sykdom og lidelse i mine kar – og det ønsker jeg jo – så bytter jeg heller 15% av vannet hver eller annenhver dag. Da holdes vannverdiene stabile og fiskene lever gladere og lenger, og da har jeg også svært få fisk i mine kar – i forhold til hva som er ‘anbefalt’. For folk flest med sine overbefiskede og overforede kar, så burde de minst bytte like ofte som meg. Men hvem gidder det – særlig etter å ha blitt forespeilet hvor lite arbeid det er med akvarier.

Og for øvrig, hva angår levendefødere som anbefales som særdeles morsomt, så synes ikke barn flest at det er særlig morsomt at små fiskebabyer blir spist opp av mammaene sine og de øvrige akvariebeboerne. Det er en egen kunst å passe på fiskemammaer og fiskebabyer – noe som igjen krever både arbeid og kostnader til utstyr.

Håper mine tilbakemeldinger kan medføre et mer realistisk skrevet skriv om akvariefisk til større glede både for fiskene og akvaristene.




Ikke så ille
Fiskene får ikke dykkersyke av at vannet ikke står over natta. Har man klor-rester i kranvannet, luftes dette ut på noen minutter i bøtte. Bruker du dusjhodet, så luftes kloren ut med en gang. Her i norge har vi så bra vann i krana at det skjelden er nødvendig med diverse vannforberedings-midler. Bruker ikke dette selv, med mindre jeg kjenner klar klor-lukt fra kranvannet.

Hvorfor bytter du lysrør 2 ganger i året? Bare de mest ihuga plante eller korall dyrkerne gjør dette, som jeg vet om,da.
Synes du tar litt i ang kostnadene der.
Så lenge plantene gror bra og har en god grønnfarge, så bytter jeg ikke lysrør.
Da varer de beste kvalitetsrørene opptil ca 2 år.
De fleste lystoppene jeg har vert borti holder langt mer enn to år, som er garantitiden.

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap