Hva heter algene?

Det er cyanobakterier. Ofte kalt Blågrønnalger/ BGA.
Har slike selv noen plasser i akvariumet. Ikke så mye, men mellom glassruten og sanden bruker det å være litt. Men det er ikke mye, så vidt man legger merke til det. På den ene planten er det også. Lange alger som ''svever''.

Dette har jeg kopiert fra artiklen om alger:
Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet.

Den første årsaken stemmer ikke helt hos meg. Har regelmessige vannbytter hver uke ( bytter ut 30 % ), og renser filteret når det trengs.

Den andre årsaken vet jeg ikke om det kan være, men hvis det er det, hva skal jeg gjøre da? Slamsuger gjør jeg også, men den er hjemmelaget, så jeg tror ikke den funker så bra.. Har festet en trakt på enden av en slange. Andre måter som er mer effektive ?
Jeg bruker bare en vanlig slange, funker helt perfekt!
Blir ikke sanden sugd opp også da?
nei, ikke vis du tar den litt over skiten
Andrine :- )
[B]Dette har jeg kopiert fra artiklen om alger: [/B] Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet. Den første årsaken stemmer ikke helt hos meg. Har regelmessige vannbytter hver uke ( bytter ut 30 % ), og renser filteret når det trengs. Den andre årsaken vet jeg ikke om det kan være, men hvis det er det, hva skal jeg gjøre da? Er det bare å slamsuge, eller ?


Okey Men noen som kan svare på dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap