Hvor er barndommens cory?

hadde akvarium som barn. der hadde vi 2 stk. fantastiske skapninger som vi kjøpte som, og som vi alltid trodde var dvergpansermaller. de var temmelig rosa, og hadde to mørke vertikale striper langt fram. nå kan jeg ikke finne den igjen. har søkt på alle coryene i fiskebasen her, men det er ingen av dem! i alle fall ingen av de som er kategorisert som dvergpansermaller. egentlig ligner den litt på adolfoi, men mener bestemt at den hadde to vertikale mørke striper, og ikke en + en ryggstripe som adolfoi. dessuten var disse mallene virkelig små. topp 4 cm. de levde mange år i et stort nok akvarie. kjøpt i trondheim ca 1980.
Corydoras Ephippifer, weitzmani, melanistius ?

Noen av disse kanskje?

-Tim
ja!

det er Corydoras Ephippifer! så utrolig kjapt av deg. og den var her på fiskebasen. hadde nok ikke øyemålet helt i boks som barn. ingen spesielt liten cory. tusen takk.
lol...Jeg søkte på google etter corydoras med to verticale striper

Fint at det var en av dem, men har ikke sett Ephippifer i noen butikk......

-Tim
du er en bedre googlesøker enn meg

nå må jeg bare prøve å få tak i den fisken.
Tim
Corydoras Ephippifer, weitzmani, melanistius ? Noen av disse kanskje? -Tim

weitzmani var nok ikke veldig vanlig på 80tallet, iallefall ikke i norge...
virker som de er ganske sjeldne , ja. ingen registrerte akvarier med Corydoras ephippifer her på forumet. det er jo rart. sånn en fin fisk.
Den Coryen (ephippifer) du mener er veldig lik en som heter Melanistius...og det er flere også som er veldig lik de igjen..
jo, den ligner også på melanistius. men synes den er litt for prikkete i forhold til det jeg husker. men dette varierer jo selvsagt fra fisk til fisk.
superconstanse
hadde akvarium som barn. der hadde vi 2 stk. fantastiske skapninger som vi kjøpte som, og som vi alltid trodde var dvergpansermaller. de var temmelig rosa, og hadde to mørke vertikale striper langt fram.

Rosa-aktig og med to striper? Det kan rett og slett ikke være noen annen enn
Corydoras axelrodi Engelsk populærnavn er nettopp Pink Corydoras
ja, nå ble jeg litt i tvil igjen. kan jo hende jeg husker feil, og at den hadde en horisontal stripe istedetfor en vertikal. for bortsett fra den horisontale stripen er axelrodi en veldig bra kandidat til å være favorittfisken fra barndommen. ser også at den er litt mindre, og at den er vanlig i handelen. så det gjør det jo mer sannsynlig.

tror jeg skal spørre de andre familiemedlemmene hva de mener. ha en liten avstemming i jula.

det nærmer seg oppstart av akvariet mitt. håper det skjer i løpet av januar. dvs. når jeg er ferdig med oppussinga. hersens. i mellomtida sitter jeg inne på forumet her og prøver å sette sammen fisker. akkurat nå driver jeg og sjekker coryer, da jeg skal ha en liten gruppe av disse. ellers blir det et klassisk selvskapsakvarie med stort sett sør-amerikanere. de eneste andre fiskene som er spikret er sommerfuglsiklider.

men synes axelrodi var kjempefin. har du hatt denne, mona ? eller har du noen andre å anbefale? hvilken er din favoritt ?

vil prøve å unngå for store fisk. skal holde meg til søte små.
Min Coryfavoritt er Green-Laser.

Men siden den er nesten umulig å få tak i så må jeg si at jeg liker Adolfoi veldig godt.

-Tim
green laser er superfin. men den vil ha det litt kaldt. tåler den 25 grader?
det er nok axelrodi ja
har disse selv, rosa med 2 vertikale striper på seg
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap