Hvilke fisk i 100liter ?

Hei. Jeg er helt fersk i dette og ny her inne.

Jeg har kjøpt meg et 112liter akvarium og satt opp. Jeg har nå etter en uke satt i mine 2gullfisker som bodde i bolle (de så litt syke ut i bollen, men etter 5dager i akvariumet så ser de mye bedre ut ). Og nå sitter jeg og surfer på nett for å finne ut hvilke fisker jeg kan ha sammen med mine gullfisker. Jeg finner mange sorter, men er ikke sikker på hva som egner seg best i forhold til et 112liter akvarium?

Jeg skal få i meg 4maller av en jeg kjenner, når de er store nåkk til å komme sammen med gullfiskene.

Men ellers så står jeg litt fast.
Regner med at guppyene er for små, slik at gullfiskene anser de som mat?

Hilsen nybegynner.
Hei Line og velkommen til akvaforum

Aller først bør du lese denne artikkelen om oppstart av akvarium



Deretter bør du søke i fiskebasen her for å se hvilke fisk som passer i akvariet ditt.



Deretter bør du søke på planter i basen å se hva som kan passe deg, et tips til nybegynnere er hurtigvoksende planter som er enkle å passe på og bekjemper algevekst. Så må du huske på at gullfisker er egentlig for store til å være i en 100 liter, og at di skal ha litt kjøligere vann enn di fleste andre fersvannsfisker.

Her inne er det mye kunnskap og hjelp å hente, så ønsker deg lykke til i en morsom hobby
Takk for svar. Denne artikkelen har jeg lest veldig bra info.
Men nå har det seg slik at jeg kjøpte meg gullfisker for å ha i bolle... men etter samtaler med en jeg kjenner, så bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av akvarium i stede for.
Jeg har satt oppakvariet, og latt det stå i en uke, for så å ha i gullfiskene, de så ikke helt friske ut i bollen min men nå ser de friske å fine ut.
Derfor begyner jeg nå søken etter flere arter.

Jeg bor et stykke fra dyrebutikker, så fisk bli ikke kjøpt før om en min. en uke... mest sannsynlig lengre. Men ønsker å finne ut hva som går best sammen med mine gullfisker. Jeg vil ikke flytte de tilbake i bollen!
Og å spørre de i dyrebutikken er nåkk helt bak mål, de vil bare selge.

Takk for linken til fiskebasen, den hadde jeg oversett at det går an å søke ut i forhold til div. kriterier.

Jeg har 2stk planter (anubias) foreløbig, frem til neste besøk hos dyrebutikken.
hei, line.

du bør ikke sette inn mer fisk i akvariet før det har stått totalt ca 5 uker. dette er fordi vannet inneholder giftstoffer i oppstartsfasen. etterhvert vil filteret ditt bygge opp bakteriekulturer som bryter ned disse stoffene, og gjør det fint for fisken din. les denne artikkelen om nitrogensyklusen og vannverdier, så skjønner du sikkert mer


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap