Ulyd i pumpa (fluval 405)!!!! hvor lenge klarer de seg uten?

Pumpa er en fluval 406 utvendig pumpe. Ca 1 1/2 år gammelt.
Det begynte i går med noen ulyder. Stoppet den for så og starte den igjen, og da kom det bare masse dritt ut... Veldig gøy siden jeg rengjorde akvariet for 2 dager siden...
Rengjorde pumpa og spylte gjennom slangene, og alt virket i orden igjen. Men i dag kom lyden igjen. Kom seg når jeg pumpet luft ut for hånd (den som jeg lager vakuum med for å fylle pumpa med vann igjen etter å ha vært rengjort). Men tok ikke lange stunden før det var på an igjen.

Noen som kan hjelpe??
Hvor lenge klarer de seg uten pumpa? måtte jo selvfølgelig skje i helga...ingen butikker åpne...
Plussmedlem
Lilma
Hvor lenge klarer de seg uten pumpa? måtte jo selvfølgelig skje i helga...ingen butikker åpne...

Men filteret fungerer? Altså pumpa pumper? Da er det jo ingen krise. Da kan du vente til helgen er over. Kanskje lyden har forsvunnet innen den tid også...

Fisken bryr seg ikke om ulyder. Selvfølgelig noe annet for deg
Luft i systemet
tror du sliter med luft i pumpe hodet,.

Satte den på igjen nå og da funket den fint. Men kjedelig dersom den tuller seg i natt. Er vel ikke noe bra for motoren dersom den suger luft....
Det virker som den suger luft og da er det lite som kommer ut...får prøve og demontere og se over alle koblinger
Men klarer de seg natta og morgendagen uten?
Da tror og håper jeg problemet er funnet muligens lokket som ligger over rotoren som ikke lå helt som det skulle. Ene klipset er brukket, så er vel best å investere i nytt dersom det skulle skje flere ganger..
Plussmedlem
Spørs hvor mange fisk du har i karet.

Filterbakteriene klarer seg ikke uten sirkulasjon så lenge. Dermed er du tilbake til "scratch" med tanke på innkjøring av et akvarium/filter.
Den funket fint i noen timer i dag, men så begynte den å tulle igjen...
Får prøve å se om det er lokket som har løsnet igjen.

Har en del fisk:
2 gullgurami
8 praktbotia (3 halvstore og resten små)
25 neontetra
15 palettciklider (som jeg iherdig prøver å bli kvitt...har ikke hjerte til å ta liv av friske fisker samme hvor mye de herper plantene...
2 keisertetra
2 SAE
anticrus
3 små maller
4 sverddrager
Karet er 380 l

Dersom den funker av og til, til jeg får kjøpt ny/fikset, klarer bakteriene seg fint?
Du holder bakteriekulturen i live ved å sørge for at filteret får nytt vann en gang i mellom. Det kan du enkelt gjøre ved å legge utløpet i en bøtte og fylle den. Da har du fått nytt akvarievann i filteret og kan legge utløpet tilbake i karet. Om du gjør det et par ganger i løpet av et døgn, er saken i orden. Er du engstelig, kan du ta en ekstra omgang.

Nå har ikke jeg hatt Fluval 405. men har hatt andre utvendige filter fra Fluval. det som kan være er at enten grus eller grovt filtermatriale har lurt seg ned til propellen på filteret. jeg ville demontert filteret og rengjort impelleren for å sjekke om det kan være noe grus der. etter det ville jeg lagt det grove filtermariale(om du bruker det) i nylonstrømpe og knyte igjen og så klipt til blåfilter for å legge ved innsuget om det ikke er der fra før, da er du mer sikret mot grus i hvert fall. når det kommer masse filterbakterier og grums i filteret så blir det en naturlig smøring og da vil nok lyden gi seg. I mellomtiden går det vel an å bruke kløver vaselin?? på den glatte cylinderen på proppellen.

mvh
MikeB
mht til at en klips er ødelagt. en slik klips kan nok bestilles men da tror jeg du må kjøpe 4 stk dersom ingen her i forum har en til overs.

i mellomtiden kan du vel teipe filteret "hardt" sammen(mens du venter på klips) etter at du har funnet ut av det med lyden.



Takker for alle svar
De hadde heldigvis den delen i butikken så pumpa har funket som bare det siden
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa Marie Hole
Reklame for plussmedlemskap