Guppy er kun på overflaten
En av mine guppy hunner svømmer kun på overflaten etter luft. jeg bytter vann 1 gang i veka. Har 3 voksne og 5 yngler oppi det. det er str ca 63. hva er det som er galt med henne. Har sett det før men har gått over etter et par dager så svømmer hu fornøyd. men det er gått over 3 dager å vil nå egentlig ikke ha mat. Kan det være forgiftning. De andre er ikke på samme vis. Satte henne for seg selv for å se om det hjalp men.... Og jeg pleier aldri sjekke ph, nitritt og diverse hva det nå er. Kansje burde begynne.
Takker for svar.
Takker for svar.
Postet 20.12.09 kl 11:01
Postet 20.12.09 kl 11:57
Det er kun ei og hu begynner å svømme på siden og ruller rundt og av og til svømmer med buken opp. de andre er fornøyde og viser ingen tegn. Lure på om hu er gammal og begynner å ta dager.at hu rett å slett va gammal når jeg kjøpte hanne. hu har hatt to kull. ( Har alltid hatt den. en fluval 1. er ikke luft tilgang igjennom den. Men tror ikke det er den. Men vurdere å kjøpe ny.)
Postet 20.12.09 kl 12:45
Spørs om ikke hun har noe galt med svømmeblæren. Jeg ville avlivd henne umiddelbart i tilfelle hvis hun har noen sykdom. Følg ekstra godt med på de andre guppyene de neste dagene for å se om det samme ikke skjer dem. Er det fluval 1 du bruker til 60 literen din? I så fall er den alt for liten. Du bør ha en fluval 2+ til ett sånt kar.
Postet 20.12.09 kl 12:52
Endret: 20.12.09 kl 12:54
Ok. den fikk jeg med da jeg kjøpte karet av en forhandler som dreivstort med fisk. Hadde ikke peiling da. hehe. ok da får jeg se på priser. følte den 1eren passa i 30 literen jeg har. Får skylle henne i dass da. gøgg. Har nok av yngler så skal nok gå bra
Nå har jeg hivd a i dass. =) siden hu har hvert slik i noen dager så skulle en vel ha sett nå om de har tatt skade, men de er gale etter mat.
Nå har jeg hivd a i dass. =) siden hu har hvert slik i noen dager så skulle en vel ha sett nå om de har tatt skade, men de er gale etter mat.
Postet 20.12.09 kl 13:03
Endret: 20.12.09 kl 13:12
Du må ikke skylle henne ned i do levende. Kok vann, og ha kokende vann over henne i en bolle eller liknende. Det går fort, i steden for at hun skal kveles sakte med sikkert. Fluval 1+ passer til akvarier opp til 45 liter så det skal gå fint å bruke denne i en 30-liter så lenge det ikke er alt for hard belastning.
Postet 20.12.09 kl 13:12
Endret: 20.12.09 kl 13:12
Postet 20.12.09 kl 13:14
Better safe than sorry...
Rita BHe he. hu va egentlig dau nå.hu bare låg der. svømte egenltig ikke.
Uansett så bør vel fisken kokes, slik at evt. sykdom ikke spres ut i naturen. Enkelte tropiske organismer kan trives i Norge også, og ha negativ effekt på norsk natur.
Riktignok er vel risikoen om vinteren mindre enn om sommeren - men hvorfor ta en risiko som er så enkel å unngå?
Noe å tenke på til neste gang...
Postet 20.12.09 kl 13:30
Postet 20.12.09 kl 13:51