Innredning av malawi kar

Hei

Har et kar på 720l som jeg vil bruke som et malawi kar.

Jeg har masse røtter, men tenker å ta dem ut bytte dem med steiner som jeg regner med er det malawier trives med.

Hva slags steiner trenger jeg og hvor får jeg kjøpt dem rimelig (oslo området).
Om jeg f.eks kjøper steiner fra Orring byggsenter, er det da bare å putte steinene i akvariet eller må jeg gjøre noe med dem først?

Hvordan skal det ser ut i akvariet, fint om dere kan vise til noen bilder.

Akuratt nå er det vanlig vann fra springen i karet. Hva trenger jeg med tanke på for å øke ph og gh + er det noe mer jeg trenger å vite?

Jeg er helt fersk når det gjelder dette så jo grundigere jo bedre.

Jeg har over 50 malawier i karet og 2 malawi maller også, vil malawi mallene spise opp alle eggene?
Hei på deg, og gratulerer med malawi-valg i stort akvarium

Det billigste alternativer angående stein er å plukke dem selv: I hagen, veigrøfter, sanduttak, i naturen osv.
Selv har jeg best erfaring med nedslipte firkantige (nesten runde). De er fine å bygge med og ligger stødig.
Legg først liggeunderlag eller isopor nederst på bunnglasset. Sett på noen høyere grunnsteiner, fyll på med sand, og bygg videre med stein.
da får fiskene laget seg groper i sanden, uten at steinene raser sammen.

Når det gjelder innredning for malawi så kommer det an på hvilke arter du har. Sånt hadde vært greit å se i profilen din
Er det malawi fra mbunas-gruppen du har så vil de gjerne ha mye stein, og muligheten til å ha "huler" for hannene.
Er det frittsvømmere du har så vil de ha muligheten til å gjemme seg mellom steinene, men vil ha en del åpent svømme-rom også.

Kanskje du finner inspirasjon her?:
Inredningstips

PH kan du øke med bikarbonat (natron). Bikarbonat øker KH, som igjen øker PH og holder PH stabil (greit hvis man har røtter i akvariet).
KH 10 gir omtrent PH 8, og det er gunstig for malawi-ciklidene.

GH kan du øke med skjellsand eller tillsetningsstoffer som GH+ osv.
Selv bruker jeg et pulver som heter "Instant cichlid". Det gir bra PH og GH hos meg. Bruker ca 5 toppede ts pr 100 liter vannskifte.

Maller har jeg ikke erfaring med.

Mvh Kristin
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap