Tunze pumpe som bråker

Jeg har en Tunze sirkulasjonspumpe, 1000 l/t, og den bråker altfor mye..!
Kjøpte den ny for et par år siden, men har nesten ikke brukt den - knappe 2 uker totalt.
Noen som vet hva som kan være galt? Tunze pumpene skal jo være ganske lydløse etter hva jeg har hørt. Kan den fikses?
Hadde tenkt å bruke denne i et kar jeg setter opp nå, men jeg blir litt i tvil..skal ha karet i kjellerstua.

Det er en Tunze Turbelle 1000/2
Kjenner ikke til denne pumpen men kanskje prinsippet er det samme uansett? Inni er det en propell på en aksling med en plastforing / lager i hver ende? Jeg har opplevd at om ikke plastforingen i enden sitter helt innpå og sentrert, så bråker det... Men som sagt, aner ikke om denne er slik eller om en lett kommer til..
Hei

Hadde en Tunze turbelle på 5000 liter og den bråket ingenting. men jeg var forsiktig med å ikke røre der det var smurt på propell cylinderen. om du bruker pumpen et par mnd så vil det samle seg smuss og algerester rundt impelleren(propellen) som vil dempe lyden, så jeg passer på å ikke skylle bort dette når jeg skyller filteret. det har også noe å si om pumpen ligger rett på glasset. selv legget jeg powerheads på tilklipt blåfilter "pute" for å dempe vibrasjon.
det kan hende at smøringen har fordampet siden den har ligget en stund?? så kan vel anbefale kløver vaselin,men sjekk gjerne om det er 100% ok å bruke kløver vaselin til dette, jeg tror det vil gå bra.

mvh
MikeB
Skal ikke ligge ann til noe som gjør at den lager vibrasjoner - har sjekket med pumpa hengende fra ledningen rett i karet, men samme lyde alikevel.
Det som irriterer meg er at jeg akvariet som står ved side av har jeg en AquaClear som pumper like mye - og den er betydelig mere brukt en Tunze pumpa, og den bråker bare halvparten så mye

Har en ny Aquaclear i samme størrelse, så nå vurderer jeg å bytte ut Tunzepumpa for godt!
Dyrt er ikke alltid best.......
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap